Friday, September 28, 2012

Aura ibu popularkan Geun-hye



PARK GEUN-HYE berusia 22 tahun ketika dia membasuh darah pada pakaian ibunya yang mati dibunuh. Lima tahun kemudian, beliau menambahkah lagi trauma autobiografinya apabila memegang baju bapanya yang dipenuhi darah selepas 'orang kuat' Korea Selatan itu mati ditembak.
Kini pada usia 60 tahun, Geun-hye muncul sebagai waris kedua-dua ibu bapa yang mati dibunuh. Geun-hye bakal menjadi Presiden wanita pertama Korea Selatan.
Minggu lalu Geun-hye telah dipilih sebagai calon presiden oleh kerajaan konservatif Korea Selatan. Pemilihan memberi petunjuk beliau berada di barisan hadapan bagi pilihan raya yang akan berlangsung pada bulan Disember ini.
Bagi sesetengah rakyat Korea Selatan, keadaan tersebut mengembalikan semula memori mereka kepada mendiang bapa Geun-hye, Park Chung-hee.
Bapanya merupakan seorang diktator tentera. Sepanjang 18 tahun pemerintahan, beliau berjaya mengeluarkan negara daripada belenggu kemiskinan, tetapi mengabaikan hak asasi manusia.
Chung-hee bagaimanapun masih dilabel seorang tokoh kontroversi dalam kuasa perindustrian Asia.
Namun, pada masa yang sama, Geun-hye berjaya mengembalikan ingatan rakyat kepada ibunya, Yuk Young-soo, yang pernah dikenali sebagai ibu kepada rakyat.
Young-soo diingati kerana karakternya yang suka melibatkan diri dalam kegiatan amal termasuk melawat pesakit-pesakit kusta. Young-soo tidak kisah untuk bersalaman dan memeluk pesakit. Itu faktor yang menyebabkan beliau masih memegang takhta wanita pertama Korea Selatan paling popular setakat ini.
Penampilan ringkas
Dengan gaya rambut tahun 1970-an, Geun-hye menjalani kehidupan dengan berjimat-cermat dan seorang yang ringkas dalam penampilan. Wanita yang masih bujang itu tinggal di sebuah rumah yang cukup sederhana di Seoul. Segala-gala mengenainya mengembalikan ingatan kebanyakan rakyat Korea Selatan kepada ibunya.

GEUN-HYE (tiga dari kanan) dan abangnya, Park Ji-man (dua dari kanan) menghadiri upacara memperingati mendiang ibu mereka, Wanita Pertama Korea Selatan, Yuk Young-soo di tanah perkuburan negara, di Seoul.


"Geun-hye kelihatan seperti ibunya apabila dia menegur dan mengukir senyuman," kata salah seorang penyokongnya, Lee Young-ho kepada Reuters sambil duduk di bawah bumbung rumah lama Young-soo di bandar Okcheon sebelum mengahwini Chung-hee.
Young-ho merupakan seorang bekas askar dan veteran perang Vietnam. Dia juga seorang ahli pengawal presiden pada tahun 1970-an dan berkhidmat rapat dengan keluarga Chung-hee.
Rumah tradisional Korea yang menjadi lokasi temu bual Young-ho telah menjadi makam bagi Young-soo dan beratus-ratus orang melawatnya setiap hari.
Kini, Young-ho sudah menginjak usia 68 tahun. Beliau berkhidmat sebagai pegawai parti Park's New Frontier dan merupakan pengarang bersama biografi Young-soo.
Dia yakin bahawa Geun-hye boleh mengekalkan kemenangan lebihan undi dua digit dalam pemilihan, sekali gus memenangi pilihan raya seterusnya dapat membayar 'pengorbanan' orang tuanya.
"Hutang boleh dibayar balik apabila Geun-hye menjadi presiden," katanya.
Young-soo berusia 49 tahun pada hari dia terbunuh iaitu 15 Ogos 1974 akibat terkena peluru sesat apabila pembunuh pro-Korea Utara melepaskan tembakan kepada suaminya. Saksi-saksi yang menyaksikan kejadian tersebut berkata, langit menjadi suram pada hari kematiannya.
Ribuan orang hadir pada upacara peringatan yang diadakan di tempat persemadiannya di Seoul dan Okcheon yang terletak kira-kira 170 kilometer dari ibu kota.
Walaupun kisah keluarganya begitu terkenal, ditenun dalam lipatan sejarah sebuah negara moden, Geun-hye sendiri telah membuat dua tawaran untuk memenangi pencalonan presiden konservatif. Beliau merupakan seorang perahsia dan sangat berhati-hati apabila menyentuh mengenai karier politiknya.
Geun-hye menghilangkan diri daripada kehidupan awam pada tahun 1979 selepas pembunuhan bapanya yang dirancang oleh ketua perisikan bapanya sendiri.
Geun-hye hanya muncul semula pada tahun 1997 bagi membantu menyelamatkan negara daripada krisis kewangan Asia yang dahsyat.
Beliau juga tidak pernah mentakrifkan dengan jelas mengenai dasar beliau mengenai isu-isu seperti cukai, perbelanjaan dan kebajikan.
Geun-hye mengakui bahawa beliau berkongsi visi ibunya iaitu mahu mewujudkan masyarakat yang lebih adil dan berikrar untuk melaksanakan tanggungjawab tersebut.
"Ia merupakan impian ibu saya dan kini impiannya itu menjadi impian saya juga," kata Geun-hye pada upacara memperingati ibunya baru-baru ini.
Para pengkritik mendakwa , Geun-hye gagal memohon maaf terhadap apa yang berlaku ketika pemerintahan bapa beliau.
Bagaimanapun tegasnya, rampasan kuasa pada tahun 1961 itu merupakan sesuatu yang tidak dapat dielakkan dan pilihan yang terbaik.
Pada masa yang sama, beliau memberitahu, dirinya selalu memohon maaf kepada mangsa-mangsa kerahan tenaga era pemerintahan bapanya yang kejam untuk membangunkan perindustrian.

YOUNG-HO, veteran perang Vietnam berkhidmat rapat dengan keluarga Chung-hee ketika sesi interviu oleh Reuter di tempat kelahiran Yuk Young-soo, ibu kepada Park Geun-hye di kawasan luar bandar di Okcheon.


Pada saat itulah bapanya digulingkan oleh pembangkang ketika usaha memacu pertumbuhan eksport.
Sementara itu, dalam pilihan raya akan datang, bekas peguam hak asasi manusia, Moon Jae-in yang memalsukan kelayakan politik beliau dalam gerakan pro-demokrasi, menuduh Geun-hye mahu mengembalikan semula era pemerintahan diktator.
Seni sulaman
"Ketika saya hidup dalam kemiskinan, dia menjalani kehidupan bagai seorang puteri di dalam Rumah Biru.
"Apabila saya menentang pemerintahan diktator, dia berada di dalamnya," katanya ketika mengisytiharkan pencalonannya baru-baru ini.
Geun-hye berkongsi hobi ibunya dalam seni sulaman. Dalam rumahnya dipenuhi dengan gambar-gambar mendiang kedua-dua ibu bapanya.
Menurut sebuah buku, tawaran presiden kepada Geun-hye diilhamkan atas rasa kewajipan dan bukannya keistimewaan.
Beliau pernah menulis bahawa dia mungkin memilih untuk mati daripada hidup semula, merujuk kepada pembunuhan kedua-dua ibu bapanya.
Kebanyakan yang hadir pada majlis memorial Young-soo terdiri daripada warga emas yang berumur dalam lingkungan 50 tahun ke atas.
"Saya fikir, Geun-hye telah melihat dan banyak belajar ketika melalui detik-detik sukar," kata Lee Ae-joo, seorang jururawat yang berada di dalam bilik pembedahan apabila Young-soo dibawa masuk.
Ae-joo mengimbas, ketika dia membekalkan darah kepada wanita itu yang kehilangan banyak darah akibat mengalami cedera teruk, wajah tidak keruan suami Young-soo jelas terpancar.
"Kini, tiada siapa pun yang boleh bersaing dengan Geun-hye dalam situasi negara yang sedang kita hadapi," kata Ae-joo yang kini berusia 66 tahun.
Ae-joo kagum dengan sifat rendah diri Young-soo dan dia juga perasan bahagian bawah skirtnya kelihatan seperti dijahit dengan tangan.
"Fabrik tersebut kelihatan seperti jenis produk tempatan yang anda boleh dapati di Pasar Dongdaemoon," katanya merujuk kepada gerai biasa dan sibuk dengan pelanggan yang datang untuk tawar-menawar.
Pada perhimpunan Julai lalu, ketika Geun-hye menyatakan hasratnya untuk bertanding jawatan presiden, segelintir hadirin dalam khalayak ramai memegang cenderamata keluarga Geun-hye.
"Jujurnya, Geun-hye popular kerana aura ibunya," kata seorang penyokong, Park Hong-Pyo sambil memegang sebuah puisi yang ditulis khusus untuk Young-soo dan gambar-gambar lama keluarga Geun-hye.
Seorang lagi calon yang akan merebut jawatan presiden Korea Selatan ialah Ahn Cheol-soo, 50.
Bapa kepada seorang anak itu bukan calang-calang orang dan sangat berpengaruh. Cheol-soo merupakan seorang profesor, penyelidik, pengaturcara, doktor, ahli perniagaan dan ahli politik.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: