Wednesday, September 26, 2012

Lelaki kejar isteri berpangkat

RUANGAN ini sering memberi laluan kepada isteri-isteri mencurahkan isi hati angkara perbuatan suami yang menghiris hati mereka, teraniaya diceraikan tanpa nafkah dan hutang keliling pinggang, mangsa poligami dan tak kurang diceraikan tanpa rela setelah bertemu kekasih baru.
''Apa yang ingin saya luah berbeza. Saya kecewa apabila wanita baik para isteri, ibu-ibu mahupun nenek-nenek mencemuh gadis-gadis yang belum berkahwin dan memberi pelbagai gelaran kepada mereka,'' ujar Norfifah dalam e-melnya.
''Biasanya kami dituduh memilih kerana tak kahwin-kahwin, kami dikatakan mengejar lelaki berpangkat sahaja. Sebenarnya tuduhan itu tidak benar, sebaliknya lelaki zaman inilah yang suka memilih. Hanya kerana ramai wanita yang berpangkat untuk dijadikan isteri, tak kiralah untuk kali kedua ataupun bermadu.
''Mungkin ramai yang tidak setuju dengan pandangan saya ini, tetapi inilah kenyataannya! Sudah tiga kali saya bercinta tetapi sayangnya saya cuma calon isteri kedua sahaja. Contohnya teman lelaki saya Haz, masih bujang, ketika menjalin cinta dengan saya dia sudah ada kekasih lain. Akhirnya dia bertunang dengan gadis yang lebih berpangkat daripada keluarga orang senang di bandar besar.
''Bila cerita Has kahwin terbongkar, dia masih berbohong kononnya dipaksa kahwin oleh keluarganya, gadis itu pilihan ibunya, sedangkan tidak. Gadis itu memang kekasihnya dan dia telah membandingkan pangkat dan gaji saya dengan gadis tersebut.
''Setelah berkahwin, Haz masih mahu mengambil saya jadi isteri kedua. Siapa nak terima? Saya bukan terdesak nak berkahwin sampai tak menilai buruk baiknya.
''Teman lelaki kedua, Farid juga berperangai sama. Bayangkan berkawan tak sampai tiga bulan, dia terang-terang tanya berapa gaji saya. Bodohnya saya ceritakan yang sebenarnya. Bukan main suka dia merancang macam-macam benda bila kami kahwin nanti.
''Apabila kami setuju nak bertunang, dia mula buat 'drama' mendakwa duitnya tak cukup nak buat hantaran untuk bertunang. Katanya kalau boleh dia hendak ibu bapanya datang dan bawa sebentuk cincin saja. Katanya buat apa membazir. Lainlah kalau nikah.
''Saya fikir baik juga, buat apa membazir, jadi saya setuju ibu bapanya datang untuk majlis pertunangan kami. Tetapi kerana kami orang kampung dan ramai adik beradik, saya fikir biarlah sebelah saya saja buat kenduri dan doa selamat untuk meraikan majlis pertunangan. Saya tidak mahu susahkan Farid keluar duit buat hantaran bertunang. Paling tidak lima dulang seperti yang biasa dibuat oleh adik saya.
''Sebaik sahaja saya kata setuju dan minta keluarganya datang dua bulan lagi, Farid pula minta tempoh konon abangnya sakit, jadi emaknya tak dapat datang. Bila cukup dua bulan, Farid minta saya belikan dulu cincin tunang untuk dia beri kepada ibu bapanya. Terkejut saya, tapi bila dia beri alasan duit banyak terpakai bantu abangnya saya percaya.
"Apabila tiba masanya, Farid cadangkan supaya terus kahwin, tak payah bertunang. Dengan muka tak malu dia suruh saya beli cincin dan persalinan sendiri, alasannya dia tak pandai memilih. Tetapi pada masa sama, dia suruh saya pilih barang hantaran untuknya, pilihlah apa saja dia tak kisah, kononya saya tahu apa yang lebih baik untuknya .
''Secara tidak langsung, dua hantaran untuk lelaki dan perempuan saya kena sediakan siap dengan gubahan sekali. Kemudian dia akan datang ambil dan berikan kepada keluarganya untuk dibawa rombongannya.
''Setelah difikirkan masak-masak, saya boleh agak dia suruh saya keluar duit belanja siapkan semua hantaran. Farid tak payah keluar duit sesen pun. Amboi!!
''Selepas ini saya dah boleh agak, bila hari pernikahan hampir tiba nanti dia pasti akan suruh saya gunakan duit saya dulu sebagai hantaran dan dia akan bayar kemudian. Apa makna semua ini?
''Setelah berfikir panjang, saya rasa saya terpaksa mengundur diri, bukan memilih atau merendahkan taraf, tetapi benci sikapnya suka buli saya. Apa dia ingat saya terlalu terdesak hendak bersuamikan dia?
''Saya bersyukur belum lagi beritahu keluarga tentang hubungan saya dengan Farid dan betapa seriusnya rancangan kami hendak berkahwin. Sebelum keluarga mentertawakan saya berkawan dengan lelaki seperti ini, lebih baik saya putuskan hubungan.
''Teman lelaki ketiga saya pun sama, malah lebih teruk lagi. Baru ada kereta dah berlagak macam orang banyak duit. Lepas tu tanpa malu pinjam pakai kereta saya. Mula-mula dia rajin datang ambil dan hantar saya ke pejabat. Lama-kelamaan dia pinjam kereta saya nak cuba pandu. Sekali dua tak apa jugalah ini sampai seminggu. Habis kalau saya ada urusan di luar macam mana?
''Baru empat bulan berkawan dah minta saya isikan minyak kereta dengan alasan dompet tertinggal dan macam-macam lagi. Bila guna kereta saya, dia boleh bawa sampai ke kampungnya. Amboi selesa sungguh!
''Bab pinjam duit pun dia memang tak malu, lama-lama saya fikir lelaki ini pun akan jadi sama seperti Farid. Jadi sebelum jadi lebih teruk, lebih baik saya putuskan hubungan.
''Dengan pelangalaman ini saya rasa tak rugi kalau tak berkahwin, sebab kalau berkahwin pun hidup saya mungkin akan jadi lebih teruk lagi. Saya bukan meninggi diri, dengan kelebihan yang ada pada saya, berpendidikan, ada pekerjaan tetap, berpangkat, ada kereta dan rumah sendiri, rasanya taklah rugi sangat kalau saya tak kahwin.
''Sebaliknya saya banyak membantu keluarga di kampung, terutama hujung tahun, pasti ada saja anak-anak saudara menghantar surat dan berjumpa meminta bantuan. Saya rasa lebih baik saya berbudi pada mereka daripada lelaki yang saya tak kenali.
''Saya kenal ramai lelaki, yang tampan, berpangkat, sederhana, sebut saja nama saya, ramai setuju menikah dengan saya. Bukan saya memuji diri kerana kecantikan atau tubuh badan saya yang kecil dan tak nampak tua ini. Tetapi inilah hakikatnya. Cuma saya kurang berminat.
''Entah mengapa bila ada saja lelaki yang saya berkenan untuk berkahwin, lelaki ini pula banyak buat hal. Saya tak pilih yang kaya, cukup sederhana tetapi mereka pula cuba ambil kesempatan atas diri saya.
''Jadi jangan salahkan wanita macam saya kerana tidak berkahwin. Tanya mengapa ramai lelaki zaman ini suka mempermainkan wanita dan membuli kami. Jangan pandang kami hina kerana kami juga ada perasaan," pinta Norfifah.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: