Saturday, December 24, 2011

Cita rasa snek bergoreng


Gulungan tuna bergoreng.


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca ruangan ini. Memang tidak boleh dinafikan snek bergoreng sangat diminati oleh penduduk Malaysia. Pergilah ke serata negeri di negara ini. Pasti produk bergoreng mudah dibeli di gerai-gerai tertutup atau terbuka.

Kuih-muih yang bergoreng seperti cucur dan pisang goreng antara yang menjadi pilihan kerana ia ringkas dan sangat sesuai diambil pada waktu sarapan atau minum petang.

Malah produk makanan daripada luar seperti donut turut diterima oleh masyarakat di sini.

Tidak cukup dengan kuih-muih produk snek seperti kentang goreng nugget, bebola dan sosej turut mendapat tempat di hati kita.

Ada juga sesetengah makanan bergoreng yang sesuai untuk hidangan makanan utama seperti ayam dan ikan goreng.

Mengapakah makanan bergoreng begitu mendapat pilihan? Secara peribadi saya boleh katakan bahawa kebanyakannya memberikan rasa yang rangup dan gorengannya yang keperangan menyumbang kepada rasanya yang enak.

Jadi, sudah pastilah lemak minyak gorengan penyebab utama makanan itu menjadi lebih sedap. Makanan yang digoreng akan membuatkan ia menjadi kekuningan keemasan. Ini membuatkan warna makanan lebih menarik dan menyerlah untuk dijamah.

Walaubagaimanapun beberapa panduan perlu anda ketahui supaya makanan yang bergoreng itu menjadi sedap.

Pertamanya makanan bergoreng perlulah digoreng menggunakan minyak yang baru kerana minyak yang masih segar menghasilkan makanan terbaik.

Teknik menggoreng juga perlu diberi perhatian! Kawalan api turut mempengaruhi di mana suhu minyak yang dipanaskan jangan terlalu panas.

Minyak yang anda panaskan untuk menggoreng itu perlulah betul-betul panas iaitu sekitar 1600 darjah celsius kerana jika ia tidak panas dengan secukupnya akan menyebabkan makanan yang anda goreng itu menyerap terlalu banyak minyak dan tempoh yang lama terendam itu juga akan menyebabkan makanan anda kurang rangup dan tidak berasa enak.

Sesiapa yang menikmati makanan yang digoreng dengan minyak yang tidak panas pasti akan berasa terlalu berminyak.

Jika minyak terlalu panas pula makanan yang digoreng akan menjadi hangus di luar tetapi di dalamnya pula masih tidak masak.

Anda perlu mengetahui berapa banyak minyak yang perlu anda gunakan untuk menggoreng sesuatu makanan.

Anda perlu pastikan kerana ada sesetengah makanan yang digoreng mestilah terendam sepenuhnya dan ada sesetengahnya cukup terendam separuh bahagian. Masa menggoreng juga turut menyumbang kepada menghasilkan gorengan yang enak dan bagus.

Jadi nasihat saya agar anda boleh meneliti jenis-jenis makanan yang ingin anda goreng sama ada ia perlu minyak yang banyak atau tidak. Di samping itu juga adakah makanan itu perlu digoreng dengan lama atau tidak.

Teknik lain yang tidak kurang penting adalah anda perlu membalik-balikkan makanan itu supaya ia masak dengan sekata. Anda perlu membalikkan makanan itu setelah sebelah bahagiannya telah menjadi perang.

Kemudian makanan bergoreng perlulah ditapis dengan melapikkannya dengan tuala kertas yang menyerap minyak. Ini dilakukan supaya minyak yang terlekat pada makanan dapat dikurangkan. Jadi apa kata anda cuba resipi makanan bergoreng pada minggu ini.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: