Saturday, April 9, 2011

10 OKU dipaksa mengemis

TAHAN...pegawai JKM mengusung masuk seorang OKU yang didapati mengemis.
TAHAN...pegawai JKM mengusung masuk seorang OKU yang didapati mengemis.

JOHOR BAHRU: Pengurusan sebuah pusat jagaan orang kelainan upaya (OKU) dan warga emas berdaftar di Nilai, Negeri Sembilan, dipercayai mengambil kesempatan terhadap 10 penghuninya dengan memaksa golongan berkenaan mengemis sebelum membolot semua hasil.

Penghuninya pula dikerah mengemis di seluruh negara, termasuk di Rawang, Selangor, serta Ipoh, Perak, dan kini aktif di negeri ini.

Pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Johor Bahru, Mohd Faizal Abu Bakar berkata, pada masa sama dalang pusat jagaan terbabit dipercayai turut mengambil kesempatan merekrut ahli baru terdiri daripada OKU di setiap lokasi yang disinggah bagi menambah hasil.

“Taktik itu terbongkar selepas seorang lelaki OKU berusia 30-an ditahan dalam Ops Pengemis yang dijalankan JKM di sekitar JB Sentral serta Larkin Sentral, kelmarin.


“Ketika ditahan, OKU itu mengemis dengan berkerusi roda dan ditolak seorang mak nyah yang juga berusia 30-an,” katanya.Menurut Faizal, mak nyah itu dipercayai penjaga OKU berkenaan dan mendakwa mereka mempunyai hubungan persaudaraan selain aktif mengemis sejak lebih setahun lalu.

Pemeriksaan terhadap OKU berkenaan dalam operasi bermula jam tiga hingga 10 malam membabitkan 30 kakitangan JKM itu mendapati dia membawa dokumen perakuan sebagai penghuni sebuah pusat jagaan di Ulu Tiram yang memerlukan bantuan kewangan bagi membiayai kehidupannya.

“Pemeriksaan terhadap dokumen berkenaan mendapati pertubuhan itu didaftarkan di Nilai,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: