Saturday, November 6, 2010

Jahat yang baik, baik yang jahat




KEUPAYAAN pecah panggung filem-filem animasi pada masa ini dilihat setanding filem cereka. Filem terbaru terbitan DreamWorks Animation, Red Hour Films dan Paramount Pictures, Megamind kini muncul dan apa yang menarik ia menggabungkan suara latar pelakon-pelakon ternama seperti Will Ferrell, Tina Fey dan Brad Pitt.

Dalam sesi temu bual, Will Ferrell dan Tina Fey banyak berlucu dan berkongsi momen bekerjasama buat kali pertama dalam Megamind. Kedua-duanya saling mengusik dan memuja kebolehan masing-masing.

Adakah ini kali pertama anda berdua bekerjasama?

WILL: Ya, ini merupakan kali pertama kami bekerjasama.

TINA: Saya sudah bermula dengan kempen di Internet untuk memastikan kami bekerja bersama, tetapi ketika itu saya menggunakan iVillage bukannya Facebook, jadi tidak begitu mendapat perhatian.

WILL: Itulah sebabnya, saya tidak sedar. Ketika saya berharap untuk meninggalkan Saturday Night Live dan berlakon semula, Tina pula mendapat momentum untuk bekerjasama. Apabila filem ini memulakan proses rakaman, saya begitu senang berada di samping Tina. Lucu rasanya apabila kita bersama.


MEMUKAU visual dengan busana serba biru, Megamind (Will Ferrell) cuba memaparkan aura adi wira yang diimpikan selama ini.


Adakah bekerjasama dengan Brad Pitt dalam filem ini sesuatu yang mengecewakan kerana dalam maksud lain, kalian sebenarnya tidak berlakon dengan Brad Pitt secara realiti?

TINA: Saya pasti suatu hari nanti, kami akan bergandingan dalam erti kata sebenar.

WILL: Saya tidak rasa dia mahu berjumpa dengan Tina.

TINA: Saya akan hantar lebih daripada 100 keping surat kepada Brad Pitt untuk menyatakan kepastian saya yang kami akan berjumpa kelak.

Anda berdua memiliki anak, begitu juga dengan Brad dan Angelina. Adakah kalian menghabiskan masa keluar bersama dengan mereka?

WILL: Kami harus cuba berjumpa di bandar yang lebih bersifat neutral.

TINA: Seperti bandar Denver.

WILL: Bandar Kansas, Denver atau St. Louis. Kami boleh berjumpa di sana, kita tidak pasti. Jika Brad mahukan perjumpaan tersebut disertai dengan anak-anak, pasti boleh dirancang.

Ada atau tidak elemen menarik buat orang dewasa menonton Megamind?

TINA: Sudah pasti. Terdapat beberapa bahagian yang saya sudah lihat memaparkan visual amat menakjubkan.

WILL: Bagi saya, Megamind adalah filem dewasa. Daripada apa yang saya dengar, Megamind merupakan salah satu cerita dewasa yang pernah DreamWorks hasilkan. Saya berharap ia bukanlah sesuatu yang mendatangkan keburukan.

Apakah perkara menarik sewaktu pembikinan filem ini?

TINA: Sudah pasti kerana saya dapat bekerja dengan Will, Jonah (Hill) dan Tom McGrath. Megamind juga mempunyai konsep filem yang mudah.


DARI kiri: Watak Roxanne Ritchi, Tighten dan Metro Man meminjam vokal padu Tina Fey, Jonah Hill dan Brad Pitt.


Apabila anda mendengar konsep filem ini dengan hanya sebaris ayat sahaja, anda akan berkata: "Oh, itu sebuah cerita yang bagus, kenapa kita tidak pernah terfikir mengenainya?"

WILL: Ya, saya mempunyai pengalaman terlibat dalam animasi dengan Curious George. Tetapi saya lebih suka dengan perasaan ambivalen secara keseluruhan dalam sesebuah filem. DreamWork mempunyai rekod prestasi yang hebat dan menawarkan peluang tersebut kepada saya. Kata mereka, Megamind adalah filem yang cukup kelakar. Saya berkata: "Oh, ini sepatutnya yang berlaku" dan saya menyertainya.

Adakah anda berdua dibenarkan melakukan tambahan secara spontan sepanjang pembikinan filem ini?

TINA: Oh, tentu sekali boleh dan ia tidak merugikan. Mereka rekod semua. Jadi kami tidak akan tergagap-gagap melakukannya secara spontan.

WILL: Ya, benar sekali. Itulah keindahan bekerja dengan set Megamind. Dalam kebanyakan filem, pelakon boleh menyimpang daripada cerita asal tetapi dalam filem animasi, kami dibenarkan bereksperimen dengan mana-mana adegan dan dalam apa cara sekali pun. Malah ia amat mengalakkan dan juga tidak melambatkan proses pembikinan filem.

Apakah kuasa terhebat yang sesuai dengan personaliti anda berdua?

WILL: Tina sudah ada kuasa terhebat.

TINA: Saya ada, saya boleh mengeluarkan laser dengan menggunakan mata saya. Itu bukan masalah besar. Tetapi saya tidak akan melakukannya sekarang.

WILL: Dia tidak mahu mengeksploitasi dirinya. Malah dia tidak suka bercakap mengenainya. Saya minta maaf kerana membawa perkara tersebut ke dalam perbincangan ini.

TINA: Dalam masa sejam Will akan dapat menukarkan sesuatu objek kepada ais dan ais kepada air.

WILL: Saya dapat menukarkan sesuatu menjadi air dengan hanya durasi satu jam dan kondisi yang panas.


DUA hero, satu heroin. Metro Man dan Megamind cuba menarik perhatian wartawan, Roxanne Ritchi terhadap tugasan mereka. Percaturan Megamind menjadikan Tighten sebagai anak didik, akhirnya memakan diri.


Siapakah adi wira yang menggambarkan 'alter ego' anda berdua?

TINA: The Hulk. Saya akan bertukar apabila marah.

Will: Wonder Women kerana dia memiliki pesawat halimunan.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: