Tuesday, November 30, 2010

Koleksi buku kuasai bahasa Inggeris


CAMBRIDGE University Press komited membantu rakyat Malaysia meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris.


MASIH segar dalam ingatan Pengurus Cambridge Learning Malaysia, Cambridge University Press (CUP), Gregor D. Smart apabila beliau didatangi oleh seorang lelaki ketika menyertai Pameran Buku Antarabangsa Kuala Lumpur pada Mac lalu.

Menurut Gregor, 44, lelaki pertengahan usia yang ditemuinya di gerai CUP itu kelihatan sangat teruja kerana bertemu kembali judul buku yang pernah digunakannya pada suatu ketika dahulu sebagai bahan dalam usaha memantapkan penguasaan bahasa Inggeris.

Lelaki tersebut memberitahu Gregor bahawa buku berjudul English Grammar in Use itu banyak membantu beliau dalam mempelajari teknik tatabahasa dan beliau berhasrat membelikannya untuk anak perempuan beliau.

“Buku berkulit tebal dan berwarna perak berkilau itu merupakan keluaran khas sempena ulang tahun pengeluarannya yang ke-25 pada tahun lalu.

“Ia tidak dapat diperoleh di negara ini kerana dicetak dengan terhad untuk pasaran London sahaja. Namun sesiapa yang ingin memilikinya dalam versi asal boleh mendapatkannya di gedung-gedung buku di negara ini,” kata lelaki kelahiran Paisley, Scotland itu.

Mengulas mengenai keistimewaan buku tersebut, kata lelaki yang menggemari masakan rendang daging itu, buku tersebut sesuai digunakan untuk pelbagai peringkat usia pelajar terutama mereka yang sedang mempelajari bahasa itu pada tahap pertengahan.

Dengan terdapat lebih 200 latihan yang berbeza dan format serta penerangan yang mudah difahami membuatkan buku yang dihasilkan oleh Raymond Murphy tersebut merupakan buku tatabahasa paling banyak terjual oleh CUP.

“Bayangkan sejak mula diterbitkan pada 1984, buku tersebut sentiasa mendapat permintaan tinggi oleh guru-guru bahasa dan pelajar, bukan sahaja di negara ini tetapi seluruh dunia,” katanya sambil menjelaskan bahawa buku setebal 142 muka surat itu turut dijual bersama sekeping cakera padat (CD) interaktif.


SMART menunjukkan kamus dan buku tatabahasa keluaran CUP.


Disasarkan supaya dimiliki oleh setiap orang yang ingin menguasai bahasa Inggeris, kamus Cambridge Advanced Learner’s Dictionary pula antara buah tangan penting CUP yang lain kerana ia menjadi kamus utama.

Lelaki yang sudah tiga tahun menetap di Petaling Jaya itu menjelaskan bahawa kandungan perkataan dalam kamus berkenaan merupakan himpunan daripada pangkalan data kursus antarabangsa Cambridge, Universiti Cambridge.

“Ia merangkumi himpunan perkataan akademik, saintifik dan perkataan asas dengan penerangan maksud yang ringkas dan mudah difahami,” katanya kepada Kosmo!.

Menurut Gregor, kamus peringkat lanjutan tersebut lebih istimewa apabila turut disertakan dengan ilustrasi mudah difahami seperti kotak Pasangan Perkataan yang menunjukkan cara-cara bagaimana sesuatu perkataan digabungkan bagi membentuk ayat yang hebat.

“Maksud yang diterangkan dalam kamus ini betul-betul ringkas dan disertakan dengan perkataan mudah.

“Selain itu CD rom yang turut ditampilkan bersama juga akan membantu kerana mengandungi kamus dalam bentuk maya, sebutan vokal perkataan dalam loghat British dan Amerika Syarikat serta latihan,” katanya mengenai bahan tersebut yang hanya boleh diakses melalui penggunaan kata laluan oleh seorang pengguna.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: