Monday, November 29, 2010

Risiko menunggu organ baru


SEMUA penerima organ mengimpikan nasib gadis kelahiran Batu Pahat, Tee Hui Yee, 16, yang berjaya meneruskan kehidupan selepas pembedahan jantung pada tahun 2007.


KUALA LUMPUR - Percaya atau tidak, lebih 11,000 pesakit di negara ini sedang bertarung nyawa menunggu giliran bagi mendapatkan organ baru.

Sebahagian daripada mereka berdepan dengan risiko kematian jika tidak menerima organ baru dalam tempoh beberapa bulan hingga dua tahun akan datang.

Ketika mendedahkan perkara itu, Ketua Penyelaras Pusat Sumber Pemindahan Nasional (NTRC) Hospital Kuala Lumpur, Datin Dr. Lela Yasmin Mansor berkata, daripada jumlah itu, 11,000 pesakit sedang menanti buah pinggang, hati (18), paru-paru (enam), jantung (tiga) dan tiga orang pesakit memerlukan kedua-dua organ iaitu jantung dan paru-paru.

"Jumlah pesakit buah pinggang yang memerlukan bantuan pula bertambah sebanyak 3,500 orang setahun dengan jumlah keseluruhan yang menjalani dialisis melebihi 22,000 orang.

"Purata jangka hayat mereka terutamanya pesakit jantung, paru-paru dan hati semasa menunggu saat kematian adalah dalam lingkungan 24 bulan sahaja. Tempoh ini berbeza untuk pesakit buah pinggang yang boleh mengharapkan rawatan dialisis selama berpuluh tahun untuk hidup," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: