Monday, November 29, 2010

Coklat organik suntik industri koko


COKLAT organik dikatakan lebih enak kerana teksturnya lebih baik memandangkan ia dihasilkan daripada biji koko yang ditanam tanpa menggunakan baja kimia.


BERMULA dari kilang coklat milik keluarganya di pergunungan Alps, Perancis, Stephane Bonnat memelihara hubungan dengan peladang-peladang koko di seluruh dunia sejak seabad yang lalu. Kini bersama mereka, dia sedang menuju ke arah satu revolusi hijau.

Koko mewah yang sebelum ini menjadi kegemaran kini diketepikan kerana mempunyai tekstur dan perasa yang kurang baik. Ia sekali gus memudahkan coklat organik memasuki pasaran menewaskan coklat mewah. Ia juga membenarkan pemain coklat seperti Bonnat membuat satu pilihan beretika.

Bonnat memutuskan untuk memilih aspek organik untuk coklat keluaran syarikatnya setelah mengambil alih perniagaan coklat keluarga beliau di sebuah bandar pergunungan Alps sejak 17 tahun lalu.

Baginya, keputusan itu dapat mengasaskan semula pertalian lama dengan penanam-penanam koko di seluruh dunia, bermula dari Mexico.

"Dahulu mereka mahu menjual koko mereka pada harga 3 euro untuk satu kilogram. Saya menawarkan mereka 9 euro!" Bonnat memberitahu AFP di pameran perdagangan coklat di gerai Salon du di Paris minggu lalu.

"Hari ini mereka mempunyai kehidupan yang baik, mereka melawat Salon du di Paris, berpeluang melihat barangan siap," kata Bonnat yang memiliki salah satu firma tertua Eropah yang juga pelopor coklat organik berkualiti tinggi.

Di samping itu, Bonnat memberitahu kesemua 35 pembekal koko, dari Peru hingga ke Venezuela, yang membekalkan kilangnya dengan 220 tan koko setiap tahun telah bermanfaat daripada industri koko dan coklat organik berkualiti tinggi.

Dua daripada peladang di Brazil telah dianugerahkan anugerah Koko Terbaik 2009. Mereka adalah penjual koko kepada Salon du Chocolat setiap tahun. Bagaimanapun bukan mudah untuk memastikan koko yang ditanam melepasi standard organik kerana hanya segelintir itu sahaja yang mampu menanggung kos proses pelabelan rasmi.


SELEKSI biji koko organik yang diperoleh dari Peru, Venezuela dan Madagascar.


"Biji-biji koko yang disahkan organik hanya terdiri daripada 20 peratus pengeluaran dunia dan kurang daripada dua peratus coklat yang dijual di seluruh dunia dilabel organik," kata Bonnat.

Bagaimanapun kata lelaki itu lagi, beliau mendapati industri coklat bersifat global kerana penanam koko tidak semestinya adalah pengeluar coklat terbaik dunia.

Membantu penanam koko

Pakar coklat, Jean-Paul Hevin, adalah antara pengeluar coklat dari Perancis yang membeli koko organik secara langsung dari pengeluar-pengeluar di Haiti. Beliau mula mencari sumber beretika sejak 10 tahun yang lepas sebagai satu percubaan untuk mempertahankan sektor industri yang lebih hijau.

Pilihan itu dilakukan dengan menambah 20 peratus harga untuk kos pengeluarannya tetapi dia tidak meminda beban itu pada harga runcit untuk coklatnya, yang dijual pada harga 3.90 euro (RM16.30) satu papan.

"Saya mahu membuat sesuatu untuk Haiti, menapis orang tengah supaya dapat menyediakan upah yang lebih baik kepada peladang. Saya percaya terhadap art de vivre iaitu seni dalam kualiti yang salah satunya turut bergantung kepada penanam tumbuh-tumbuhan," katanya.

Perkara itu turut diakui oleh Ketua Jualan Michel Cluizel, Philippe Laurent.

"Coklat dengan rasa yang hebat selalu bergantung kepada dua elemen iaitu kualiti koko dan kerja kraf membentuk coklat itu," kata Laurent.

Seperti label Bonnat dan Michel Cluizel, Francois Pralus merupakan satu daripada lima jenama coklat mewah Perancis yang berusaha mentransformasi biji-biji koko Amerika Selatan atau Indonesia.


SEMAKIN ramai peladang menanam pokok koko secara organik kerana mendapat tawaran harga yang lebih baik.


Dia juga perlu membina hubungan dengan peladang-peladang di Madagascar dan Venezuela untuk mendapatkan lebih banyak bekalan koko organik.

Di Venezuela, 20 tan koko dihasilkan setahun untuk Pralus sebagai usaha untuk membantu membina semula sekolah tempatan, sementara peladangnya di Madagascar mendapat 65 euro (RM271.69) setiap bulan, hampir tiga kali gaji purata 25 euro (RM104.49) penduduk di sana.

"Coklat organik tidak semestinya mempunyai rasa yang lebih baik," kata Pralus. "Ia memerlukan komitmen kewangan yang tinggi, pentadbiran dan pemeriksaan yang rumit. Tetapi ia juga satu gerak isyarat falsafah, satu pilihan gaya hidup yang kami pilih setiap hari."

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: