Thursday, February 23, 2012

Marimo kawal biologi akuarium


MARIMO mempunyai kadar pertumbuhan yang sangat perlahan iaitu lebih kurang satu sentimeter setahun.


NIGEL KOO merupakan seorang yang amat menggemari tumbuh-tumbuhan dan haiwan peliharaan. Sebelum ini, dia memiliki satu koleksi pokok bonsai yang perlu dijaga dan dicantas hampir setiap hari.

Suatu hari, ketika lelaki yang berumur 37 tahun itu menerokai alam maya, dia menjumpai sebuah laman web dari Taiwan yang memaparkan sejenis hidupan akuatik yang dipanggil marimo.

Marimo adalah sejenis hidupan yang sangat unik. Ia termasuk dalam kategori alga yang hidup dalam air. Ramai menjadikan marimo sebagai tumbuhan hiasan yang diletakkan dalam akuarium.

“Ia dapat mengelakkan pertumbuhan alga dalam akuarium. Jadi, dinding kaca akuarium yang selalu dikotori dengan warna hijau tiada lagi,” terang Nigel ketika ditemui di gerainya di Petaling Jaya, Selangor.

Tumbuhan yang memiliki permukaan seakan-akan kain baldu itu tidak akan meracuni ikan hiasan manakala haiwan bersisik itu pula tidak mungkin dapat memakan marimo kerana fizikalnya agak keras.

Disebabkan marimo dan alga hijau datang daripada keluarga tumbuhan yang sama, berlaku persaingan antara kedua-duanya untuk terus hidup dari segi mendapatkan nutrisi seperti sumber cahaya dan makanan.

Akuarium bersih

Secara automatik, ia boleh bertindak sebagai tumbuhan kawalan secara biologi. Tiada lagi air akuarium yang kotor dan berbau kerana semua bahan keperluan telah diserap oleh marimo.

Pembesaran marimo sangat perlahan iaitu diameternya berkembang lebih kurang satu sentimeter (sm) setiap tahun bergantung pada persekitaran pembesaran.

Marimo membiak dengan cara bertunas, tunas baharu yang tumbuh boleh dicabut dan mampu hidup menjadi individu marimo yang lain.

Meskipun pertumbuhannya sangat lambat, marimo mampu memiliki jangka hayat yang sangat panjang sehingga mencecah 200 tahun.

Dalam koleksi peribadi Nigel, dia memiliki 20 biji marimo bersaiz antara enam hingga tujuh sentimeter.

Marimo atau nama botaninya, Aegagropila linnaei, pertama kali dijumpai oleh seorang saintis dari Austria, Dr. Anton E. Sauter pada tahun 1820 di tasik Zeller. Namanya pula diberi oleh seorang ahli botani Jepun, Tatsuhiko Kawakami pada tahun 1898.

Mari membawa maksud bola melantun manakala mo adalah nama generik bagi hidupan yang hidup di dalam air.

Menurut Lee Hsien Hooi, 23, marimo sangat mudah dijaga. Hanya perlu dicuci sekali seminggu dengan memerahnya sambil dilalukan pada air yang bersih.

Pemuda yang masih belajar dalam bidang bioperubatan itu memiliki tiga marimo bersaiz besar dan tujuh marimo kecil. Ujarnya, dia lebih berminat terhadap tumbuhan tersebut dari segi ekologinya berbanding mitos yang menyelubungi tumbuhan itu.


PERSAINGAN mendapatkan makanan dan nutrisi antara marimo dan alga menyebabkan pertumbahan alga hijau terbantut.


“Marimo hanya memerlukan cahaya yang kelam, tidak perlu diberi makanan dan ia adalah alternatif pada tumbuhan hiasan lain,” katanya yang lebih dikenali sebagai Victor.

Selepas beberapa minggu, Victor mendapati air yang digunakan untuk menyimpan marimo tidak pernah kotor setiap kali dicuci.

Walaupun ia hidupan berair, marimo masih dapat hidup dalam keadaan kering selama empat minggu dan boleh mati.

Tanda-tandanya ialah ia mula berubah menjadi warna putih kecoklatan. Cara untuk merawat marimo sangat mudah iaitu dengan menambah sedikit garam sebagai ubat ke dalam air rendaman marimo.

Kian pupus

Kemudian, ia diletakkan dalam peti sejuk supaya proses pemuliharaan dapat dilakukan mengikut suhu iklim habitat asal marimo.

Marimo adalah hidupan yang tinggal di persekitaran dingin di hemisfera utara dan banyak didapati secara semula jadi di Iceland, Jepun, Scotland dan Estonia.

Hidupan itu kini sedang berdepan pengurangan bilangan yang sangat drastik, pelbagai usaha telah dilakukan termasuk festival selama tiga hari diadakan di Tasik Akan, Jepun sebagai mempromosi pemeliharaan marimo.

Di negara Matahari Terbit itu, masyarakat digalakkan membeli sebiji marimo bagi setiap individu.

Sebenarnya, marimo lebih mendapat perhatian masyarakat kerana legenda yang mengaitkan tumbuhan itu dengan tuah, kekayaan dan cinta.

“Ada pelanggan saya yang beli sebiji Marimo. Selepas sebulan, dia mendapat jodoh dan terus bertunang. Seorang lagi, mendapat tempat kedua hadiah teka nombor empat digit,” ujar Nigel yang mula menjual marimo sejak November 2011.

Kini, Nigel secara sepenuh masa menjadi penjual dan pengedar marimo di Malaysia. Bazarnya di e-Curve, Mutiara Damansara menjual marimo dalam bentuk cenderamata pada harga antara RM15 hingga RM60 bergantung pada saiz dan dekorasi.

1 comment:

Tinggalkan Komen Anda Sini: