Friday, February 17, 2012

Krim pastri aroma vanila




MINGGU ini kita akan kenali apakah itu krim pastri, iaitu salah satu variasi kastard yang dicampurkan dengan tepung dan akan menghasilkan tekstur yang berbeza setelah dimasak.

Ia juga dipanggil Creme Patissiere berasa manis dan dibuat daripada satu campuran susu atau krim, telur, gula, tepung kastard, tepung kanji dan vanila.

Campuran bahan-bahan ini akan dimasak sehingga pekat. Coklat, kopi dan kisaran buah-buahan boleh dicampur sebagai perisa.

Jika anda inginkan satu krim pastri yang lebih ringan, sedikit krim putar boleh juga dicampurkan ke dalam krim pastri sebaik sahaja ia telah pekat dan sejuk.

Krim pastri mempunyai tekstur yang halus dan rasa yang berkrim. Ia sering digunakan sebagai isian atau sapuan dalam pelbagai jenis pencuci mulut seperti tat, kek, cream puff, eclair, napoleons, dan pastri lain.

Untuk membuat krim pastri, teknik mengawal api dan mengacau adalah elemen yang sangat penting supaya anda boleh mendapatkan krim pastri yang licin, tidak terlalu keras dan berketul-ketul.

Campuran krim pastri perlu dikacau sebati sebelum dimasak. Ini perlu diberi perhatian kerana sekiranya telur itu tidak rata dikacau maka ia akan bergumpal ketika dimasak dan memberikan rasa hanyir pada krim pastri.

Sebagaimana kastard, krim pastri perlu dimasak di atas dapur. Ia perlulah dikacau sentiasa. Saya cadangkan anda menggunakan pemukul gegelung besi (wire whisk) supaya krim pastri dapat dikacau sekata tidak mendadih atau bergentel yang boleh mengakibatkan campuran berketul-ketul.

Jangan tinggalkan di atas api terlalu lama ketika memanaskannya kerana dikhuatiri krim pastri anda akan berketul-ketul dan hangus di bawahnya.

Jadi rugi pula nanti kerana krim pastri anda akan berasa pahit. Oleh itu sentiasalah mengacau di bawahnya.

Untuk mengetahui sama ada krim pastri sudah cukup masak atau tidak amatlah mudah, sekiranya larutan yang anda kacau itu sudah pekat dan berkilat seperti kaya maka anda sudah boleh memadamkan api.

Setelah api dipadam ia nampak masih lagi lembik tetapi setelah ia sejuk teksturnya akan menjadi lebih pekat.

Sekiranya krim pastri anda menggumpal disebabkan kesilapan teknik mengacau dan mengawal api janganlah anda berasa panik pula kerana krim pastri anda masih boleh diselamatkan.

Anda hanya perlu memesinkannya atau memukulnya dengan sedikit air supaya ia menjadi cair dan halus semula kemudian masakkannya.

Kacau seperti biasa sehingga pekat. Adalah sebaiknya anda menutup permukaan krim pastri yang telah masak dengan plastik pembungkus makanan agar permukaannya tidak kering dan membentuk lapisan keras yang akan mencacatkan tekstur dan warna krim pastri atau jika anda tidak menggunakannya simpanlah segera di dalam bekas bertutup di dalam peti sejuk, sehingga lebih tiga hari.

Sebelum menggunakannya, tambahkan sedikit susu atau air jika perlu dan pukul semula supaya krim pastri menjadi lembut dan tidak berketul lagi. Masaklah dengan api yang sederhana sambil dikacau-kacau.

Perisa vanila merupakan perisa yang paling popular yang digunakan dalam membuat krim pastri ini.

Dalam resipi tradisinya, vanila sering digunakan untuk menambah rasa enak dan aroma yang harum dalam pastri krim.

Secara tradisi kacang vanila ditambah dalam campuran krim pastri sebaik ia dipanaskan. Biji-biji vanila dikeluarkan dari kulitnya dan ditambah pada campuran susu. Pilihlah kacang vanila yang berkilat kulitnya dan hitam, gempal dan masih lembap.

Jangan membeli kacang vanila yang keras dan kering serta sudah kecut kulitnya. Walaubagaimanapun vanila segar atau kita panggil kacang vanila ini sedikit mahal harganya jadi gunakanlah sama ada ekstrak vanila tulen atau pes vanila tulen.

Cuba gunakan ekstrak vanila tulen dan bukannya ekstrak vanila tiruan yang mana dibuat dengan vanila sintetik.

Vanila tiruan ini berasa sedikit pahit apabila dirasa dan jika digunakan akan kurang memberikan rasa yang enak.

Produk-produk seperti perasa vanila ialah satu kombinasi ekstrak vanila tulen dan ekstrak vanila tiruan.

Terdapat juga satu produk yang dipanggil pes biji vanila yang menggabungkan biji vanila asli dari kacang vanila dengan ekstrak vanila tulen. Namun di pasaran sekarang banyak terdapat esen vanila yang boleh anda gunakan dan harganya jauh lebih murah. Tetapi aroma dan rasanya agak kurang kuat.

Anda perlu gunakan sedikit lebih sahaja jika membuat krim pastri bagi mengangkat aroma dan rasa vanila.

Informasi dan teknik bagaimana menyediakan krim pastri telah saya kongsikan oleh itu apa kata minggu ini anda buat krim pastri dan gunakannya untuk membuat pencuci mulut minggu ini atau mungkin anda boleh juga gunakannya untuk menyediakan pencuci mulut yang lain. Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: