Wednesday, December 21, 2011

Pilih laman web dengan reputasi baik

FRASA semuanya di hujung jari anda memang tepat bagi menggambarkan kecanggihan teknologi maklumat masa kini.

Dengan perubahan gaya hidup di mana semakin ramai yang menggunakan Internet termasuk menerusi telefon bimbit pintar dan tablet menyebabkan makin mudahnya akses di hujung jari tersebut.

Menurut Pengarah Urusan PayPal Asia dan India, Elias Ghanem, menerusi laporan kaji selidik PayPal baru-baru ini juga mendapati bahawa majoriti rakyat Malaysia (92 peratus) mahukan cara yang lebih selamat untuk membeli-belah di Internet.

Kajian tersebut turut mendedahkan bahawa 72 peratus pengguna di Internet tidak selesa berkongsi nombor kad kredit, kad debit mahupun nombor akaun bank di laman web.

Kaji selidik itu juga mengetengahkan nilai kepercayaan dan tahap keselamatan untuk rakyat Malaysia semasa mereka membeli-belah dalam talian.

Hampir 80 peratus responden berkata, mereka sanggup membelanjakan tidak lebih daripada RM150 untuk membeli produk di laman web yang tidak begitu terkenal. Manakala lebih 50 peratus responden berkata, mereka sanggup berbelanja kira-kira RM500 pada pembelian di laman web yang mempunyai reputasi baik dalam urus niaga Internet.

Lebih separuh daripada responden pula tidak memikirkan bahawa mereka akan mendapatkan kembali wang mereka jika barangan yang dibeli di Internet tidak sampai ke tangan mereka.

Bagi penggunaan telefon bimbit pintar pula mencatatkan hampir tujuh daripada 10 responden berkata, bahawa mereka akan menjalankan transaksi menerusi gajet mereka kerana frasa kemudahan 'di mana-mana dan pada bila-bila masa' itu.

Bagaimanapun, enam daripada 10 pembeli di Internet telah memberhentikan transaksi mereka kerana halangan untuk memasukkan maklumat kewangan pada paparan skrin yang terlalu kecil.

Antara dapatan lain daripada kaji selidik berhubung penggunaan telefon pintar ialah 69 peratus responden risau akan kehilangan maklumat apabila telefon bimbit hilang.

Sementara 50 peratus pula takut transaksi yang tidak sempurna kerana masalah talian.

Elias menambah, keadaan itu jelas menunjukkan bahawa rakyat Malaysia mahukan ketenangan fikiran apabila mereka membeli-belah di Internet.

"Rakyat Malaysia juga akan berulang kali membeli -belah di laman web yang mereka percayai. Untuk urus niaga menerusi telefon bimbit pintar pula, tahap keselamatan dan keselesaan menjadi faktor utama menambah keyakinan mereka untuk menggunakan medium tersebut," jelasnya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: