Saturday, October 1, 2011

Farid minat polo sejak kecil


POLO memberi kepuasan kepada Farid untuk melepaskan lelah dalam mengharungi rutin sebagai anak seni.


BERMULA dengan menyaksikan para pemain polo beraksi di padang polo Kelab Polo Diraja Pahang telah membuka minat aktor tampan Farid Kamil untuk mencuba sukan itu.

Baginya, aksi mengejar bola sambil menunggang kuda membuatkan hatinya menjadi teruja untuk mencuba sukan yang sinonim dengan golongan bangsawan itu.

Bagaimanapun, akui pengarah filem Kongsi itu, peluangnya untuk berjinak-jinak dengan sukan itu mula terbuka awal tahun lalu.

“Minat saya dengan sukan polo ini bermula ketika kecil lagi yang mana waktu itu saya dan keluarga tinggal berhampiran dengan padang polo Kelab Diraja Pahang di Pekan, Pahang.

“Ketika itu usia saya baru 10 tahun dan setiap petang apabila ada kelapangan saya pasti akan pergi ke sana dan menyaksikan ahli-ahli kelab berkenaan menunjukkan aksi mereka di padang.

“Namun untuk mencuba pada masa itu agak susah maklumlah masih kecil, lalu saya hanya jadi pemerhati dengan melihat mereka semua bermain,” jelas pemilik nama sebenar Farid Kamil Zahari itu memulakan cerita.

Menyambung bicara, Farid menjelaskan keinginan yang memuncakkan di hatinya untuk menceburi sukan berkenaan tidak pernah lentur malah sentiasa membara dan meluap-luap.

Setelah belasan tahun memendam rasa, Farid kini boleh tersenyum girang apabila keinginannya untuk menunggang kuda di padang polo dapat direalisasikan.

“Bermula akhir tahun lalu saya mula berkunjung ke Kelab Polo Diraja Selangor dan duduk memerhatikan dari jauh seperti mana yang saya lakukan 20 tahun lalu. Mungkin nasib saya baik, setelah dua-tiga kali berkunjung saya ditegur oleh Huzaini Yunus yang merupakan kapten pasukan polo kebangsaan.

“Pada pertemuan itu saya meluahkan keinginan yang selama ini terpendam di hati ini.

“Bagaikan orang mengantuk disorongkan bantal, Huzaini mempelawa saya untuk menunggang kuda dan sejak itu saya tekad untuk belajar dan mendalami selok-belok sukan polo. Insya-Allah apabila sudah mahir nanti saya akan menyertai pertandingan dan menjadi seperti jaguh polo negara, Shariman Sarir,” luah Farid sambil tersenyum.

Menambah bicara, Farid memberitahu, bagi memahirkan dirinya dengan sukan berkenaan dia akan memastikan masa-masa lapangnya dihabiskan di padang berkenaan.

“Kalau kita tengok orang menunggang dan bermain polo ini macam senang tetapi apabila mencuba barulah rasa cabarannya.

“Bukan mudah untuk mengawal kuda sambil bermain polo. biarpun kuda yang berlari, kita yang duduk di atas itupun terasa penatnya,” ujar anak kelahiran Kedah itu sambil mengusap kepala kuda yang ditungganginya, Isabella.

1 comment:

  1. arwah abg man should be proud kalau ada yang ikut jejak langkah die..

    ReplyDelete

Tinggalkan Komen Anda Sini: