Sunday, April 17, 2011

Nuansa busana Muslimah


warna putih dan corak polos menjadi trend busana muslimah.


BUSANA muslimah yang menampilkan personaliti anggun dan sopan tidak boleh disangkal telah menyemarakkan lagi dunia fesyen.

Tiada lagi kerudung atau jubah longgar atau baju kurung biasa membaluti tubuh wanita yang mahu kelihatan bergaya tetapi pada masa yang sama menutup aurat.

Para pereka kini semakin peka dengan kehendak semasa dan mahir bermain fabrik supaya busana yang direka sesuai digayakan tidak kira di mana saja.

Tidak terhad sedar rekaan pakaian, kerudung turut menerima sentuhan yang sama, untuk menyempurnakan penampilan wanita Muslim agar kelihatan manis dan sopan dipandang.

Memahami permintaan terhadap fesyen menutup aurat yang semakin tinggi, pertunjukan busana Muslimah diadakan sempena Bengkel Sayangi Diri, Sayangi Keluarga (SDSK) anjuran majalah Wanita di Ipoh, Perak baru-baru ini.

Koleksi pereka fesyen bebas dan tenaga pengajar dari Jabatan Fesyen, Universiti Teknologi Mara (UiTM) Kampus Seri Iskandar, Perak, Rozlanassir dan Khalik Mustafa, itu menampilkan kelainan.

Peragawati kelihatan sopan dan ayu tatkala menggayakan 12 rekaan busana kurung moden, songket Riau Pahang dan gaun malam.

Seperti rekaan moden, busana ini tidak berseri tanpa perincian manik dan renda Perancis.

Koleksi-koleksi tersebut amat sesuai untuk ke majlis makan malam dan majlis resepsi.

Dalam pada itu, Ipoh menjadi lokasi pertama siri jelajah bengkel SDSK untuk tahun ini.

Kesudian isteri Menteri Besar Perak, Datin Seri Saripah Zulkifli menyertai bengkel kali ini menjadi satu penghargaan untuk majalah Wanita. Bengkel yang berlangsung meriah di perkarangan kediaman rasmi Menteri Besar Perak ini mendapat kerjasama dari Badan Amal Dan Usaha Isteri Negeri Perak (BAIDURI) dan Yayasan Bina Upaya Darul Ridzuan (YBU). Lebih membanggakan apabila Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd Kadir turut hadir seketika pada sesi petang.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: