Friday, April 8, 2011

Malaysian hospitality kebanggaan MAS


Juruterbang dan pembantu juruterbang bersedia membawa penumpang ke destinasi yang dijadualkan.


TINGKAH laku sekumpulan pramugara dan pramugari di Bangunan Pentadbiran Malaysian Airlines (MAS), Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada pagi minggu yang lalu berbeza dengan apa yang biasa dilihat di dalam pesawat.

Suasana di situ riuh dengan gelak-ketawa dan tepuk-tampar sesama mereka. Di sudut berhampiran, beberapa orang wanita yang sudah berhias cantik masih menguap-guap menahan rasa mengantuk.

Jam menunjukkan pukul 6.50 pagi. Hanya tinggal beberapa minit sahaja untuk mereka menyelesaikan urusan peribadi kerana selepas taklimat selama 17 minit itu tiada lagi masa untuk diri sendiri.

Taklimat setiap pagi itu adalah permulaan tugas mereka sebagai kru kabin, memikul tanggungjawab untuk memastikan penerbangan berjalan lancar.

Tugas paling utama adalah memberi layanan terbaik kepada penumpang dalam apa jua keadaan.

Bagi yang pernah menaiki penerbangan Mas, kemesraan layanan yang dinamakan Malaysian Hospitality itu cukup istimewa malah tidak setanding dengan mana-mana syarikat penerbangan lain.

Di kalangan pelancong luar negara, pengalaman menjejakkan kaki ke dalam pesawat berlogo wau bulan itu digambarkan sebagai langkah pertama mereka di Malaysia, ditambah dengan senyuman kru kabin sebagai pengenalan kemesraan rakyat negara ini.

Bagi kebanyakan kita pula, menaiki kapal terbang mungkin semudah membeli tiket dan memungut semula bagasi tetapi di sebalik semua kelancaran itu berlaku pelbagai proses yang melibatkan beratus-ratus individu dalam tempuh begitu singkat.

MEGA baru-baru ini berpeluang mengikuti persediaan penerbangan MAS di KLIA, penerima lebih enam kali anugerah 'Kakitangan Kabin Terbaik di Dunia' oleh Skytrax.

Ia adalah pengiktirafan paling kerap yang pernah diterima oleh mana-mana syarikat penerbangan di dunia.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: