Sunday, April 3, 2011

Gaya urban rustik Bijan


Kombinasi warna yang bijak, menyerlah ruang makan dalaman.


KOMBINASI vintaj dan moden yang menjadi ciri utama gaya urban semakin diminati dalam dunia hiasan dalaman hari ini.

Prinsip asasnya, elemen semula jadi dan rustik. Misalnya dengan penggunaan kayu, batu-bata tanpa lepa, warna-warna neutral serta gabungan elemen kaca dan besi.

Konsep urban sebenarnya sangat ringkas dan tidak sesak. Melalui gaya jenis itu, terhasil padanan bayangan warna seperti sawo matang, keemasan, krim, gangsa, kelabu, coklat dan hitam, yang memberi kesan dramatik dan penuh misteri pada ruang.

Seperti contoh Restoran Bijan yang terletak di Jalan Ceylon, di tengah-tengah kesesakan metropolitan Kuala Lumpur.

Pengurus Pemasaran, Selena Mak berkata, pemilihan gaya urban sesuai dengan konsep restoran yang menyajikan hidangan Melayu asli tetapi diberi sentuhan kontemporari.

Berada di situ, diri terasa seakan berada di satu tempat yang jauh dari ibu kota. Banglo setingkat itu seakan bersatu dengan alam semula jadi di sekelilingnya. Pemilihan tumbuhan helicornia dan buluh di kawasan luar mencipta suasana rimbun dan segar.

Sebaris potongan buluh yang diikat menjadi seakan pagar memisahkan antara kawasan letak kereta dan ruang masuk. Batu-batu pemijak warna asli menghiasi ruangan.

Padanan tiga warna semula jadi di luar; hijau (tumbuhan), kelabu (simen) dan coklat (buluh) mencipta konsep harmoni. Beberapa bahagian bangunan dicat ungu, sengaja dipilih warna terang untuk serlahan kepada konsep tadi.

Nuansa nusantara

Masuk ke ruang dalaman, pemilihan dekorasinya nyata dibuat secara teliti. Simen dilepa kasar melatari kesemua dinding dalaman. Pemilihan warna coklat emas kehitaman mencipta suasana agak mendebarkan, namun dalam masa yang sama tetap tenang dan damai. Sekali imbas, kadangkala ia kelihatan seperti diselimuti lumut kasar.

Tiga keping lukisan bunga kemboja pada latar berwarna oren menyerlah nuansa nusantara pada dinding utama. Juga gantungan pemidang batik, mengekalkan ciri-ciri Melayu asli.

Siling dan lantai restoran turut diberi sentuhan serupa. Hanya simen berwarna asli dikekalkan dan pada sesetengah bahagian, ia kelihatan seperti rekahan.

Mungkin ada yang bertanya; Mengapa gaya urban kelihatan seperti tidak siap atau retak? Jawapannya mudah dan ringkas, itulah stail!

Ruang patio yang berlantaikan papan warna semula jadi menjadi tempat paling digemari pengunjung.

Menikmati makan malam di situ bersaksikan cahaya samar gantungan lampu daripada buluh, mencipta suasana romantis. Sebuah almari lama yang unik menancap perhatian.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: