Tuesday, February 1, 2011

Membikin metropolis Putrajaya




KEHADIRAN kami di pejabatnya pada lewat petang Khamis lalu disambut dengan sekuntum senyuman. Gaya korporatnya masih terserlah meskipun telah melewati waktu pejabat. Susun atur meja dan gambar tidak banyak berubah, sama seperti kunjungan penulis kira-kira tiga tahun lalu ke situ.

“Apa khabar anda semua?” sapa tokoh tersohor itu lalu berjabat tangan dengan kami. Reaksi positif itu sebenarnya begitu melegakan. Secara jujurnya, penulis sangat berterima kasih kepada Tan Sri Samsudin Osman atas kesediaannya ditemu bual. Penulis difahamkan jadual hariannya sangat padat. Lebih-lebih lagi, beliau dan pasukannya pada ketika itu sedang bertungkus-lumus untuk sambutan Hari Wilayah Persekutuan 2011.

Pada petang itu, Samsudin tidak berhenti daripada bercakap tentang bandar raya Putrajaya.

“Tidak terlintas di fikiran bahawa saya akan dilantik untuk menerajui Perbadanan Putrajaya (PPj). Walaupun saya tidak terlibat secara langsung pada peringkat awal perancangan dan pembangunan Putrajaya, namun sebagai Ketua Setiausaha Negara (KSN) pada waktu itu, saya turut mengambil berat dan sentiasa mengikuti segala perkembangan yang berkaitan dengan perancangan dan pembangunannya.’’

Selepas tujuh tahun mentadbir, Samsudin berpandangan, pembangunan Putrajaya berjalan lancar sec ara keseluruhannya.

Sambil matanya melirik ke arah bangunan baru yang bertentangan dengan pejabatnya yang kini baru 30 peratus siap, beliau berkata, Putrajaya kini di kaca mata dunia.

“Kami tidak menang tangan menerima kunjungan pihak luar seperti dari Korea, Rusia, Uzbekistan, China dan dari negara Asia Tengah.

“Mereka terpesona dengan Putrajaya, kata-kata mereka kepada saya semuanya berbentuk pujian, saya gembira kerana orang luar mengagumi bandar kita,'” ujarnya yang mesra dalam kalangan media dengan panggilan Tan Sri Sam.


KEMEGAHAN Putrajaya. Selain Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin, Putrajaya menjadi tumpuan pelancongan dari dalam dan luar negara setiap kali mereka ke Putrajaya.


Sememangnya untuk mengekalkan momentum kecemerlangan bandar raya itu tidak mudah seperti yang disangka. Sejak menggalas tanggungjawab sebagai Presiden PPj, Samsudin tidak berhenti daripada berfikir untuk memperbaiki dan menambahbaik Putrajaya.

Beliau bukanlah seorang pemimpin yang hanya pandai mengarah. Menurut salah seorang pegawainya, Samsudin seorang yang kuat bekerja. “Ia boleh digambarkan dengan cara Tan Sri berjalan, langkahnya sangat pantas dan begitu jugalah gaya Tan Sri ketika dia bekerja,” ujarnya.

Barangkali benar apa yang diucapkan. Dengan rasa rendah diri bekas KSN itu menuturkan bicara. “Ya, biar saya tegur daripada orang lain yang tegur, saya kerap meronda sekitar bandar ini dengan pegawai saya.

Identiti bandar Malaysia

“Kita pusing sekeliling, kadang-kadang saya tengok ada cabang-cabang jalan rosak, saya juga tengok sama ada landskap kita terurus atau tidak, rumput dan lalang yang tumbuh tinggi dipotong ke tidak, saya juga pantau kontraktor-kontraktor yang kita lantik.


TASIK Putrajaya antara tarikan untuk orang ramai melihat pemandangan indah seluruh Putrajaya.


“Saya berterusan meninjau siang dan malam, tiada istilah penat bagi diri saya,” katanya.

Demi kemajuan Putrajaya, Samsudin dan pasukannya terbang ke beberapa negara seperti Amerika Syarikat (AS), Brazil, Australia, Brazil dan lain-lain untuk membuat kajian.

“Ia dilakukan berterusan dan penting untuk meningkatkan pengetahuan dan cara kita berfikir terutamanya di peringkat operasi,’’ katanya.

Bagaimanapun, ujar aristokrat itu, bandar di Malaysia harus mempunyai ciri-ciri dan identiti tersendiri serta tidak mengulangi pendekatan yang pernah dibuat oleh bandar-bandar rujukan.

Gambar Samsudin bersama para pegawainya berbasikal untuk ke mesyuarat pasca Kabinet di Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar di Putrajaya pada 27 Januari lalu menarik perhatian umum. Gelagatnya itu memukau ramai sehingga dipaparkan di muka hadapan Utusan Malaysia. Ia turut menghiasi di seluruh dada-dada akhbar negara.

Kesanggupannya itu sebenarnya menyampaikan satu maksud tersirat. Figura yang berusia 64 tahun itu mahu komuniti Putrajaya mengamalkan konsep bandar hijau dan amalan hidup sihat.

“Perkara macam ini perlu dimulakan, kalau tidak sampai bila pun ia tidak akan menjadi kenyataan.

“Justeru, saya galakkan warga Putrajaya terutamanya penghuni kuarters di sini berbasikal ke pejabat,” saran pemimpin itu.

Persepsi tentang Putrajaya

Samsudin galak bercerita tentang Putrajaya sebagai bandar hijau. Katanya, sejak Perdana Menteri mengumumkan bandar raya kelolaannya termasuk Cyberjaya sebagai Perintis Bandar Hijau, pihaknya terus mengorak langkah.

Selain mengadakan Persidangan Bandar Hijau Antarabangsa, pasukannya memulakan satu kajian yang diberi nama Putrajaya Green Cities 2025 (PGC 2025). PGC 2025 diadakan bagi mengenalpasti tahap pelepasan karbon bagi Putrajaya. Lanjutan daripada itu, kajian pada peringkat seterusnya menyaksikan Pelan Tindakan Bandar Hijau dilaksanakan dengan kerjasama Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air serta melibatkan Majlis Perbandaran Sepang.

“Kita pada dasarnya telah pun melakukan amalan Bandar Hijau. Antaranya kita hanya membenarkan bas NGV saja yang beroperasi, kita laksana pelan 3R, pembangunan tasik sebagai climate moderator dan di Taman Wetland sebagai penapis air semula jadi dan banyak lagi,” katanya.

Putrajaya diisytiharkan sebagai sebuah Wilayah Persekutuan pada tahun 2001 selain Kuala Lumpur dan Labuan. Mengikut kiraan, tahun ini genaplah sedekad bandar raya itu menjadi sebahagian Wilayah Persekutuan.


BANDAR hijau. Samsudin menggalakkan warga Putrajaya berbasikal ke pejabat dalam menjadikan Putrajaya sebagai Bandar Hijau.


Namun, wujud satu perspektif orang luar yang melihat Putrajaya tidak seperti Kuala Lumpur. Apabila dilontarkan soalan ini, Samsudin menghela nafasnya. Tegas beliau, Putrajaya dibangunkan dengan fungsi spesifik iaitu sebagai Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan. Tambahan, Putrajaya yang diilhamkan oleh mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad secara keseluruhannya baru 14 tahun dibangunkan.

“Perbandingan secara langsung dengan Kuala Lumpur adalah tak tepat, Kuala Lumpur adalah ibu negara dan pusat perdagangan utama, saiz Putrajaya pun satu perlima daripada Kuala Lumpur.

“Justeru dari segi infrastruktur sememangnya tidak wajar dibandingkan dengan Kuala Lumpur,” terangnya yang berharap stigma itu tidak berterusan.

Putrajaya lengang pada waktu malam. Fakta itu mungkin tidak relevan dalam masa beberapa tahun lagi.

Menurut Samsudin, pihak PPj mempunyai perancangan untuk memeriahkan malam bandar raya itu dengan pementasan broadway atau teater.

“Kita sudah ada tempat untuk tujuan itu,” katanya.

Selain itu bagi menceriakan Putrajaya, Samsudin bercadang untuk mewujudkan barisan restoran mewah pelbagai jenama. Selain itu, PPj bakal mewujudkan kemudahan dan outlet komersial.

Namun, kata Samsudin, persepsi Putrajaya sepi pada waktu malam sebenarnya kurang tepat.

“Di Presint 2,3 dan 4 saja tapi di Presint 8, 9, 11, 15 dan 16, suasana malamnya tak lah sesunyi mana, malah meriah seperti bandar-bandar besar lain,’’ ujarnya.

Di sebalik kepesatan pusat pentadbiran itu, Presiden PPj itu kerap dilontar satu persoalan. Bilakah landasan monorel berdekatan Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin siap sepenuhnya? “Bukan awak saja rasa terkilan monorel tak siap, semua orang pun terkilan,” selorohnya kepada penulis.

Beliau sedar, kemudahan itu penting untuk menjadi Putrajaya hidup dan bertenaga. Ia juga sebagai satu penyelesaian terhadap kesesakan lalu lintas dan masalah kekurangan parkir yang serius.

Justeru, sebagai langkah meneruskan semula infrastruktur rel itu, Samsudin memberitahu, atas inisiatif pihak Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu), Jabatan Perdana Menteri, program Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) Greater Kuala Lumpur/Lembah Klang telah menggariskan satu projek. Projek itu ke arah meningkatkan kesalinghubungan Putrajaya dengan Kuala Lumpur, Cyberjaya dan kawasan persekitaran.

Bandar paling mapan


BANGUNAN Jabatan Perdana Menteri merupakan antara kementerian terbesar dan mempunyai struktur binaan yang paling menarik.


Berhubung dengan rungutan tempat letak kereta, Samsudin menjelaskan, pihak PPj tidak boleh sesuka hati menambah lokasi baru, namun akan berusaha mencari kawasan-kawasan yang sesuai.

Ini juga adalah satu strategi untuk galakkan penggunaan pengangkutan awam sehingga 70 peratus daripada keseluruhan pengguna pengangkutan.

Samsudin optimistik Putrajaya akan menjadi bandar futuristik, bandar yang lengkap dengan ciri-ciri yang setanding dengan kota metropolis di beberapa negara maju.

“Bukan saja dari sudut pengangkutan tapi kita mahu Putrajaya menjadi sebagai sebuah bandar yang paling mapan dan the most livable city,’’ ujar figura itu.

Imaginasi Samsudin terhadap Putrajaya pada 15 tahun tahun akan datang sangat hebat. Terdapat lima perkara dalam fikirannya.

Pertama, pengangkutan awam yang lengkap termasuk sistem monorel telah digunakan sepenuhnya oleh penduduk dan pengunjung Putrajaya.

Kedua, kesemua bangunan komersial di Putrajaya terdiri daripada bangunan hijau. Sehubungan itu, Samsudin mahu melihat semua penduduk terlibat dalam program kitar semula. Semua sampah dari Putrajaya diurus di dalam kawasan ini dan tidak perlu dibuang di luar Putrajaya.

Kesemua pokok yang sudah matang dijaga rapi bagi mewujudkan landskap yang indah menjelang 2026. Aristokrat itu berazam agar plot-plot komersial yang dibangunkan akan diduduki oleh pihak swasta termasuk perbadanan multinasional.

“Sesungguhnya, warga Putrajaya amat bertuah kerana dapat tinggal dan bekerja dalam suasana persekitaran yang selamat, indah, bersih, lengkap dengan pelbagai kemudahan dan prasarana bertaraf dunia,’’ ujarnya.

Selamat Hari Wilayah Persekutuan 2011.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: