Monday, February 28, 2011

Jaminan keselamatan IT


Selain perisian perlindungan keselamatan bagi data digital, syarikat ini juga membekalkan kad pintar pelbagai guna.


DI wujudkan sejak Mei 2005, Orea Technologies Sdn. Bhd. terus melangkah maju dalam mempromosi produk teknologi maklumat (IT) ciptaan seratus peratus tenaga mahir tempatan.

Lebih membanggakan produk IT yang dikeluarkan oleh syarikat ini adalah hasil kerja anak-anak tempatan bumiputera.

Di kenali hanya sebagai OREA, syarikat yang di terajui oleh Norshafida Abdul Khalid sebagai Pengarah Urusan sehingga kini telah menghasilkan lapan jenis produk IT yang telah dipasarkan ke seluruh negara.

Menurut Norshafida, OREA memfokuskan perhatian kepada produk berupa perisian keselamatan IT untuk perlindungan data digital.

"Syarikat OREA menawarkan perisian yang boleh menjamin keselamatan bagi melindungi data digital dalam pelbagai medium.

"Data digital yang ada kini terdiri daripada pelbagai format antaranya video, fail PDF, Words, Excel, jpeg, Image atau ia boleh berada di dalam peranti seperti pemacu cakera USB, cakera keras tambahan, komputer, kamera digital, telefon bimbit dan pelbagai lagi," katanya ketika di temui di pejabatnya di ibu negara baru-baru ini.

Malah, perisian yang dikenali sebagai OREACrypt tersebut turut sesuai untuk digunakan untuk melindungi aset di dalam bentuk data digital seperti harta benda, pelan perniagaan, kertas kerja, video dan gambar personal di dalam gajet digital.

Jelas Norshafida lagi, jika segala data tersebut tidak dilindungi dan tersebar mahupun jatuh ke tangan pesaing perniagaan mahupun individu yang berniat jahat mungkin ia akan merosakkan perniagaan mahupun imej seseorang.

Secara mudahnya, perisian OREA buatan tempatan tersebut mampu melindungi segala jenis data digital sulit di dalam apa jua jenis gajet yang menyimpannya.

Antara produk perisian keselamatan IT yang telah dihasilkan oleh OREA adalah OREACA™, OREACryptSIM™, OREACryptUSB™, OREACryptMail™, OREACryptIM™, OREACryptData™ dan OREACryptSIM™.

Selain perisian untuk tujuan keselamatan, OREA turut membangun dan menghasilkan Kad Pintar Pelbagai Guna.

"Kad tersebut adalah seperti yang anda lihat dan guna kini iaitu kad bank, kad pelajar, kad ID, kad sim GSM, kad nama plastik bersama cip mahu pun tanpa cip.

"OREA juga merupakan satu-satunya syarikat tempatan di negara ini yang beroperasi mengeluarkan kad pintar pelbagai guna sejak akhir tahun lalu," ujar beliau.

Kebiasaannya industri pembuatan kad pintar pelbagai guna ini didominasi oleh syarikat dari luar negara.

Selain pembuatan kad, OREA turut menawarkan kemahiran untuk aplikasi dan penyelesaian kad pintar di negara ini.

Selain menawarkan produk berdasarkan persekitaran IT tempatan, OREA juga dalam langkah mengembangkan produk syarikatnya ke peringkat global.

Baru-baru ini, syarikat ini juga telah tersenarai sebagai penerima Anugerah ICT NEF-AWANI 2010 dalam kategori Syarikat Paling Inovatif.

Acara tersebut dianjurkan oleh Persatuan Industri dan Usahawan ICT Bumiputera Malaysia (NEF) bersama saluran berita televisyen, Astro Awani.

Ujar Norshafida, melalui pendedahan serta anugerah melalui media massa dan cetak ini diharapkan produk keluaran syarikat beliau lebih dikenali.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: