Monday, February 28, 2011

Pasangan Panda tiba ke Zoo Ueno


Panda China, Bi Li dan Xian Nu kini ditempatkan di rumah baru iaitu Zoo Ueno, Tokyo bagi mengantikan panda bernama Ling Ling.


PANDA merupakan spesies haiwan terancam yang hanya boleh didapati di selatan China. Ia mudah dikenali berdasarkan saiz, tompok-tompok hitam putih sekitar mata, telinga dan keseluruhan tubuh bulatnya menjadikan beruang tersebut amat berharga.

Di China, haiwan tersebut boleh ditemui di beberapa banjaran gunung terutamanya di daerah Sichuan, Shaanxi and Gansu.

Disebabkan ia antara haiwan terancan, makan usaha mengembangkan kembali spesis haiwan tersebut dilakukan dengan giat.

Atas sebab itu juga China telah mendermakan dua ekor panda yang akan ditempatkan di Zoo Ueno, Jepun bagi mengantikan panda bernama Ling Ling yang mati pada April 2008 setelah 16 tahun berada di Zoo tersebut.

Kedua-dua panda berusia lima tahun yang dinamakan Bi Li dan Xian Nu telah diterbangkan dari Lapangan Terbang Chengdu di Sichuan dan ditukarkan ke jet All Nippon Airways sejurus tika di Lapangan Terbang Antarabangsa Shanghai, Pudong untuk diterbangkan ke Lapangan Terbang Antarabangsa Narita.

Setelah tiba ke Narita kira-kira pukul, Bi Li dan Xian Nu dihantar terus kepada pihak Zoo Ueno di Tokyo menjelang tengah malam 22 Februari lalu.

Sebelum ini, China pernah mendermakan pasangan panda pertama bernama Lan Lan dan Kang Kang kepada Jepun setelah kedua negara tersebut memulihkan persahabatan dua hala pada tahun 1972.

Selepas itu, seekor panda jantan bernama Ling Ling turut dipindahkan ke Jepun sekitar tahun 1992 sebagai pertukaran dengan seekor panda kelahiran Jepun untuk memperingati ulang tahun ke-20 hubungan dua hala kedua-dua buah negara tersebut.

Kini kedatangan Bi Li dan Xian Nu ke Jepun boleh diibaratkan sebagai duta China dan tanda persahabatan dua hala bagi menyemarakkan lagi hubungan baik kedua-dua buah negara.

Kerajaan Tokyo telah menandatangani sebuah perjanjian dua hala Julai lepas bersama Persatuan Pemuliharaan Hidupan Liar China untuk membela Bi Li dan Xian Nu selama 10 tahun dengan kadar bayaran sebanyak RM2.9 juta setahun.

Perjanjian itu juga merupakan tindakan susulan kepada penyelidikan panda bersama yang telah dicapai antara Presiden China, Hu Jintao dan bekas Perdana Menteri Jepun, Yasuo Fukuda semasa lawatan Hu je Jepun.

Selain itu, pihak Zoo Ueno turut menubuhkan satu pasukan penyelidikan yang terdiri daripada empat orang pakar penyelidik panda bagi menyesuaikan Bi Li dan Xian Nu dengan persekitaran baru.

Bi Li dan Xian Nu dijangka akan dipamerkan kepada orang ramai pada bulan depan selain kedua-duanya bakal diberikan nama baru dalam bahasa Jepun.

Menurut jurucakap Pusat Perlindungan dan Penyelidikan Panda China, Yao Ming, Bi Li sangat aktif dan suka memanjat pokok manakala Xian Nu pula mempunyai sifat mesra.

"Panda merupakan spesies haiwan terancam dan dianggap sebagai khazanah kebangsaan di China.

"Kami amat terharu melihatkan sambutan daripada pihak penduduk tempatan yang rela mengharungi cuaca sejuk untuk datang melawat Bi Li dan Xian Nu di luar zoo," katanya.

Tambahnya lagi, WWF menganggarkan panda hanya terdapat sekitar 1,600 ekor hidup secara liar dan kira-kira 980 di bawah perlindungan pusat simpanan panda di China.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: