Friday, November 22, 2013

Vokalis Repvblik Kongsi Putus Cinta Dalam Lagu


Repvblik turut menyampaikan empat buah lagu termasuk lagu terbaharunya Sandiwara Cinta
KUALA LUMPUR: Lagu popular Sandiwara Cinta nyanyian kumpulan dari Indonesia iaitu Repvblik merupakan kisah cinta sebenar vokalisnya iaitu Ruri yang juga pencipta lagu tersebut.
Ruri atau nama sebenar Ruri Herdian Wantagio, 29, berkata, lagu itu ditulis selepas melalui pengalaman pahit dicurangi teman wanitanya.
"Lagu ini merupakan pengalaman peribadi saya sendiri apabila putus cinta dan dicurangi pada 2011 selepas hampir dua tahun bercinta.
"Ketika itu idea untuk menghasilkan lagu banyak dan juga agak senang bagi saya menghayatinya," katanya pada pelancaran single Sandiwara Cinta, di Royale Chulan, di sini.
Ruri juga tidak menjangka lagu tersebut mendapat perhatian dan berjaya menembusi pasaran muzik di Malaysia.
"Kumpulan ini ditubuhkan pada tahun 2004 dan sudah mempunyai empat album. Percubaan pertama kami untuk menembusi pasaran Malaysia dengan lagu Hanya Ingin Kau Tahu namun tidak begitu berjaya.
"Alhamdulillah percubaan kedua berjaya menawan hati pendengar di negara ini," ujarnya.
Kumpulan ini turut dianggotai oleh Hexa (gitar), Lafi Hariyatulafian (bass) Tyar (keybord, drum) dan Heri Masrullah (gitar utama).
Ditanya tentang nama kumpulan tersebut, Ruri berkata Ripvblik dipilih berikutan kesemua ahli kumpulan tersebut berasal daripada daerah berbeza.
"Kami semua daripada daerah berbeza iaitu Jakarta, Bogor, Depok, Tangerang, Bakasi dan Bandung.
"Sementara itu daripada segi ejaan Repvblik adalah bagi memudahkan untuk mencari maklumat tentang kumpulan ini di Internet," katanya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: