Friday, November 22, 2013

Hyper Act tebus kegagalan


HYPER ACT teruja dengan kejayaan lagu Hanya Aku yang bakal membuka peluang buat mereka beraksi di pentas Anugerah Juara Lagu 28.


KALI kedua diberikan peluang untuk beraksi di pentas Sepa- ruh Akhir Muzik Muzik, band Hyper Act yang terdiri daripada enam anak muda cuba membasuh kekecewaan apabila gagal mendapat tempat untuk beraksi di pentas Anugerah Juara Lagu tahun lalu.
Hyper Act gagal menggalas harapan peminat mereka tahun lalu apabila lagu Harapan tidak berjaya melayakkan diri dan hanya mampu ke peringkat separuh akhir Muzik Muzik 27 sahaja.
"Harapan untuk ke pentas final Anugerah Juara Lagu tahun ini ada tetapi kami tidak mahu terlalu berharap seperti tahun lepas.
"Kami sendiri teruja apabila banyak band yang tersenarai antara lagu terbaik setiap minggu, mungkin zaman kegemilangan band sudah kembali," ujar voka- lis band Hyper Act, Shahron Hussein atau Ronnie, 33, yang ditemui pada sidang akhbar usai separuh akhir kedua Muzik Muzik 28 di Plaza Alam Sentral, Shah Alam, Selangor baru-baru ini.
Menerusi lagu Hanya Aku yang pernah menjadi runut bunyi drama rantaian Teduhan Kasih, lagu ciptaan sendiri band itu dan lirik oleh Frozen tersenarai antara enam buah lagu terbaik pada separuh akhir kedua Muzik Muzik 28.
"Kami rasa situasi ini adalah menang- menang, lagu yang menarik dan sedap didengar akan dipilih untuk mengiringi drama.
"Pada masa sama, lagu juga bersaing sekali dengan populariti drama itu," tambahnya.
Selain Hanya Aku, lima buah lagu lain iaitu Tanda Tanya (Azlan & The Typewriter), Aku Pelat (Salam Musik), Kau Yang Terindah (Alyah), Kalau Aku Kaya (Awi Rafael & Altimet) serta Sahabat (Najwa Latif feat Sleeq & Shamkamarul) menduduki tangga terbaik pusingan kedua.
Artis termuda yang pernah beraksi pada pentas AJL 26, Najwa Latif bagai- manapun tidak meletakkan harapan tinggi untuk kedua-dua buah lagu iaitu Adamu dan Sahabat yang telah layak ke peringkat separuh akhir tahun ini.
"Saya tidak terkilan lagu Adamu gagal meraih tempat enam lagu terbaik minggu ini, malah saya tidak pernah menyandarkan harapan pun untuk kedua-dua buah lagu nyanyian saya layak ke pusi- ngan separuh akhir.
"Alhamdulillah, lagu Sahabat yang menampilkan kolaborasi pertama saya bersama Shamkamarul dan kedua bersama Sleeq mencuri perhatian juri," ujarnya yang baru beberapa kali berjaya mengumpulkan semua artis duet untuk menyanyikan lagu itu bersama-sama.
Bagi Shamkamarul pula, penyertaan pertamanya di pentas Separuh Akhir Muzik Muzik 28 tahun ini membuka peluang baharu untuknya lebih dikenali selepas ini.
"Memang gugup untuk beraksi di pentas berprestij seperti ini, Alhamdulillah lagu Sahabat terpilih walaupun saya sendiri tidak pernah menduga untuk sampai sejauh ini," nyatanya.
Sementara itu, lagu-lagu seperti Penghibur Jalanan (Amir Jahari), Dewi Cinta (Adira), 5 Minit (Ramlah Ram feat Caprice) dan Kita (Forteen) gagal meraih tempat untuk ke Anugerah Juara Lagu 28 pada awal tahun depan.
Pusingan Separuh Akhir Muzik Muzik 28 memberikan mandat kepada Aubrey Suwito, Azmeer, Ajai, Adnan Abu Hassan, Ad Samad dan Datuk Ramli M.S. selaku barisan juri mengadili pusingan kali ini.
Baki lapan buah lagu bakal berentap untuk pusingan ketiga dan terakhir minggu depan, termasuklah Bahagiamu Deritaku (Hafiz), Ikut Rentakku (Jaclyn Victor), Bosan (Stacy), Dwihati (Yuna & Aizat) dan Rumah Kita (Hujan).
Pusingan separuh akhir ketiga Muzik Muzik 28 akan berlangsung pada 22 November pukul 9 malam di saluran TV3 bersama gandingan hos AG dan Scha Al-Yahya.


No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: