Tuesday, December 27, 2011

Awasi hati tidak berfungsi


Dr. Loong Yik Yee (kanan) sekali bersama para tetamu jemputan pada pelancaran kempen Your Essential Liver in Your Life di Kuala Lumpur baru-baru ini.


BILA kudrat tidak lagi seperti dulu, jangan cepat menyalahkan faktor usia dan tekanan hidup. Cuba kaji adakah perubahan lain seperti sering penat, kulit berubah warna kekuningan, gatal, air kencing berwarna teh pekat, najis pucat diikuti dengan beberapa lagi tanda seperti pening, muntah dan pengurangan berat badan secara mendadak.

Jika banyak tanda-tanda seperti yang diberitahu di atas, awas kerana mungkin hati anda sudah tidak berfungsi dengan baik.

Tanpa kita sedar hati yang selama ini beroperasi dengan baik, kini mula terjejas akibat pengumpulan lemak, toksik, bakteria, virus, pengambilan alkohol, zat besi berlebihan dan pengambil vitamin yang melebihi dos.

Menurut perunding fizik dan gastroenterologi, Profesor Madya Dr. Loong Yik Yee, hati merupakan organ terbesar dalam badan yang mempunyai lebih 500 fungsi yang dilakukan dalam satu masa.

Beliau berkata demikian dalam satu kempen Your Essential Liver in Your Life anjuran syarikat pengeluar ubat antarabangsa, Sanofi bertempat di Marc Residence, Kuala Lumpur.

Hadir sama chef selebriti, Datuk Redzuan Ismail (Chef Wan) yang turut berkesempatan menunjukkan cara-cara masakan yang baik untuk kesihatan hati.

Dr. Loong berkata, antara fungsi hati ialah sebagai tempat menyimpan tenaga, vitamin dan mineral. Hati juga menghasilkan protein, dan membuang hampas dari badan menerusi air kencing, peluh dan sebagainya.

"Mengikut fakta yang dikeluarkan oleh American Lifver Foundation, penyakit hati menyerang kira-kira satu daripada 10 rakyat Amerika.

"Di Malaysia pula, kita menemukan angka satu daripada 20 rakyatnya menghidap penyakit berkaitan hati.

"Bagi memastikan adakah kita menghidap penyakit hati atau tidak sebaiknya jalani pemeriksaan, kemudian disusuli dengan pemantauan, jika ia dapat dikesan lebih awal maka rawatan juga boleh dimulakan dengan lebih awal," jelasnya.

Dr. Loong menasihatkan agar rakyat Malaysia mengamalkan pemakanan yang seimbang dan berserat tinggi.

Kurangkan makanan berlemak, berkalori dan pastikan memiliki berat badan ideal.

"Selain itu setiap dari kita juga harus pastikan kesan sampingan ubat-ubatan yang dimakan dan sebaiknya mengambil pelalian Hepatitis A dan B untuk pencegahan penyakit hati," ujarnya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: