Monday, October 24, 2011

Muzikal In Perfect Harmony Suntik Semangat Muhibah

JUJURNYA, muzikal In Perfect Harmony: A Malaysian Musical Journey anjuran Star Publications (M) Berhad dengan kerjasama Dama Musical Production bukan hanya sebuah pertunjukan nyanyian dan tarian yang berteraskan hiburan semata-mata.

Benar, setiap mata dan jiwa yang hadir memenuhi segenap ruang Pentas 1, Kuala Lumpur Performing Arts Centre (KLPAC) itu pasti terbuai dengan kronologi persembahan yang berdurasi hampir tiga jam itu.

Namun, yang harus dipuji adalah intipati dan mesej tersirat yang diselitkan dalam rangkaian lagu dendangan tiga teraju utama iaitu Tan Soo Suan, Tria Aziz dan Chang Fan Chyi dengan iringan ensemble dan penyanyi-penyanyi undangan seperti Zainal Abidin, Sean Ghazi, Datuk David Arumugam dan The Seasons 4.

Menerusi muzikal arahan Pun Kai Loon yang didedikasikan bersempena sambutan ulang tahun ke-40 akhbar The Star ini, ia meninggalkan dua perkara di akhir pertunjukan.

Persembahan lagu medley Sudirman iaitu Balik Kampung dan Chow KitRoad.

Pertama, ia dilihat bersesuaian dan relevan kepada penonton pelbagai lapisan umur, bangsa dan latar belakang. Justeru, apa juga lagu tanpa mengira bahasa dan penyanyi asalnya dirasakan begitu dekat dengan penonton.

Kedua, paduan elemen penceritaan oleh personaliti radio veteran Patrick Teoh dan jenaka bersahaja pelawak Douglas Lim sebagai seorang deejay radio, berjaya mengundang tawa dan membuatkan kita berfikir sejenak.

Teoh cekap mengemudi perjalanan muzikal ini dengan gaya santai dan petah mengatur bicara.

Butiran peristiwa-peristiwa penting yang berlaku dalam dan luar negara sejak dekad 70-an hingga kini yang dikongsinya itu banyak meninggalkan impak khususnya dalam mengukuhkan jati diri anak Malaysia.

Juga patut dipuji, pemilihan lagu-lagu dari era 70-an (seiring dengan penubuhan akhbar itu) hingga 2000 dalam pelbagai bahasa itu sendiri adalah satu bentuk penyatuan sebenarnya, sama ada secara sedar atau tidak.

Ensemble muzikal ini membelek edisi pertama akhbar The Star yangditerbitkan pada 1971.

Menerusi penganjuran muzikal ini, kita dapat melihat bahawa tidak sukar atau rumit pun untuk mengukuhkan ikatan muhibah antara kaum.

Apa yang penting, kita perlu bijak memilih platform terbaik untuk menjadikan sesuatu perkara itu relevan kepada semua bangsa. Jika kena pada caranya, tiada sebab untuk kita tidak boleh bersatu.

Ambil saja muzikal ini sebagai contoh, seluruh dewan bersatu dan berkongsi gelak tawa, berhibur dan menyanyi bersama-sama rangkaian lagu pelbagai bahasa yang dipersembahkan itu dalam suasana harmoni.

Bagi yang belum berkesempatan untuk menonton muzikal ini, dua pertunjukan terakhir pada hari ini iaitu pada pukul 3 petang dan 8.30 malam tidak harus dilepaskan.

Hubungi kaunter tiket KLPac di talian 03-4047 9000 atau layari thestar-inperfectharmony.com untuk maklumat lanjut dan melihat galeri foto muzikal ini.In Perfect Harmony: A Malaysian Musical Journey berlangsung sejak 6 Oktober lalu hingga hari ini.

Penyanyi undangan Sean Ghazimendendangkan lagu Getaran Jiwa,lagenda dan The Moon Speaks ForMy Heart.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: