Friday, June 22, 2012

Muncul daripada keikhlasan

Siti Fazurina Mohd Famir
Siti Fazurina Mohd Famir

PELBAGAI cara sambutan ulang tahun kelahiran boleh diraikan. Jika ada anak muda memilih untuk berseronok dengan menganjurkan majlis ‘party’, pelakon Siti Fazurina Mohd Famir atau mesra disapa Nina, pula sanggup melakukan penghijrahan cukup besar dalam hidupnya.

Tanggal 9 Jun yang lalu, genaplah usianya 30 tahun. Itulah detik pertama dia mengenakan tudung dan mohon kekuatan hati agar tidak berpaling semula kepada imej lamanya yang boleh diandaikan seksi suatu ketika itu.

  • Foto

  • Foto

Keputusan itu datangnya daripada sebuah keikhlasan tanpa sebarang paksaan mana-mana pihak atau didatangkan dalam bentuk mimpi ngeri yang menginsafkan.

“Genap seminggu saya bertudung hari ini (hari sesi fotografi) dan keputusan ini diambil bersempena ulang tahun kelahiran yang 30 tahun pada 9 Jun lalu. Ia lahir dari lubuk hati yang benar-benar ikhlas. Sesetengah orang didatangkan seru ketika sedang menderita sakit atau tatkala gangguan mimpi yang dahsyat.


“Sebaliknya untuk saya, alhamdulillah hidayah itu hadir dalam keadaan baik, ketika masih sihat serta kerjaya juga stabil. Kalau ikutkan, saya memasang niat untuk bertudung sudah lama tetapi asyik tertangguh.


“Tambahan pula saya terikat dengan penggambaran dari rantaian Trilogi Cinta 2 dan memakan masa empat bulan. Menerusi drama berkenaan sejak siri pertamanya lagi watak saya sebagai Norseha tidak bertudung malah ada babak memaparkan kunjungan Norseha ke kelab, dirogol dan beberapa adegan yang tidak sesuai dilakonkan kalau saya bertudung.

“Justeru semasa menyambut hari jadi ke-30 pada 9 Jun yang lalu, kebetulan saya juga sudah selesai penggambaran Trilogi 2. Bagaimanapun berbaki satu adegan lagi iaitu babak konti di mana Norseha sudah bertaubat dan pengarah memang mahukan saya tampil bertudung.

“Begitu cantik aturan Yang Maha Esa dan rahmat yang diberi oleh-Nya pada saat perubahan yang mahu saya lakukan. Selepas ini, saya hanya menerima tawaran yang membenarkan saya bertudung saja dan mohon ditetapkan hati agar tidak membuka aurat lagi,” katanya yang semakin manis.

Ditemui di Majlis ‘wrap party’ Trilogi Cinta 2 terbitan Suhan Movies berlangsung di KDH Villa , Batu 19, Kampung Gombak, Kuang, baru-baru ini, Nina juga menyifatkan perubahan itu sebagai kesyukuran diatas nikmat pemberian Ilahi.

“Saya rasa bertuah kerana setiap apa yang saya hajatkan pasti dimakbulkan.
Misalnya, saya berdoa untuk mempunyai karier lakonan yang baik supaya dapat memiliki kereta dan rumah sendiri, Tuhan sudah memakbulkan permintaan saya itu.

“Jadi, saya terfikir kenapa saya tidak memilih jalan yang diredhai dan membuat perubahan yang baik untuk-Nya. Lagipun, saya bukannya muda lagi sudah masuk 30 tahun pun,” ujarnya lagi.

Ditanya adakah dia tidak bimbang kehilangan banyak tawaran sebaik mengambil keputusan bertudung memandangkan situasi itu cerita biasa sering kali dialami artis wanita yang mengambil keputusan sama, dia akui itu tidak mengapa walaupun pernah kehilangan tiga peluang.

Lebih mengejutkan, ada pihak yang memujuknya untuk membuka tudung kerana mahukan juga dirinya membintangi drama mereka. Andai dia enggan, tawaran itu akan diberikan kepada artis lain.

“Memang benar bertudung ini banyak dugaannya lebih-lebih lagi buat mereka yang bergelumang dalam bidang seni. Ia memerlukan kesabaran kerana akan datang banyak dugaan.

“Saya akui saya pernah kehilangan tiga tawaran. Sebuah stesen TV membatalkan tawaran buat saya apabila mendapat tahu saya sudah bertudung.

“Satu lagi tawaran drama datang negara jiran. Sebaik saja mendengar saya bertudung mereka terus tidak jadi ambil saya berlakon. Manakala sebuah lagi syarikat produksi meminta saya membuka tudung untuk berlakon dan apabila saya cakap tidak, individu berkenaan bandingkan pula saya dengan seorang pelakon popular.

“Katanya, pelakon cantik itu pun bertudung tapi tiada masalah untuk membuka tudung. Bukan itu saja, saya turut cakap pada individu itu bahawa lakonan ini periuk nasi saya, jadi takkanlah sampai begitu sekali dia mahu menutup periuk nasi saya hanya kerana saya bertudung,” katanya dengan penuh kesal.

Sementara itu, Nina akan muncul dengan filem komedi Baik Giler yang turut dibintangi Farawahida dan Zizan Raja Lawak pada 28 Jun ini. Filem itu sudah lama dibikin dan baru sekarang mendapat lampu hijau untuk ditayangkan di pawagam.

Menghala perbualan kepada kisah peribadi, bintang Dunia Anita ini yang sepatutnya melangsungkan perkahwinan pada 10 Oktober 2010, mengakui hajat itu tidak kesampaian.

Ketika itu Nina dibelenggu perasaan sedih yang amat sangat kerana keputusan itu dibuat secara tiba-tiba tanpa alasan oleh bekas tunangnya itu sejurus dua bulan menjelangnya majlis perkahwinan mereka.

“Pada awal perpisahan, kami ia memang memberi kesan yang sangat mendalam.
Namun, lama-kelamaan ia pulih dengan sendirinya, kebetulan saya pula sudah menemui pengganti. Tak mengapalah sudah tak ada jodoh kami.

“Namun ada satu insiden pula terjadi baru-baru ini membabitkan bekas tunang saya itu. Dia, Zulkifly Amin Salleh, didapati hilang sejak 18 Mac lalu dan kesnya turut mendapat laporan pihak media. Dia seorang kontraktor yang gigih.

“Lebih menyayat hati, dua minggu selepas itu ibu bekas tunang saya itu pula meninggal dunia kerana terlalu merindui anaknya yang hilang. Saya difahamkan, Zulkifly awalnya mahu ke Butterworth pada hari kehilangannya. Selepas polis melancarkan misi pencarian, akhirnya kenderaan Zulkifly ditemui di Ipoh, Perak.
Kusyen keretanya basah dan dipenuhi cap jari tetapi semua cap jari itu adalah miliknya.

“Hasil siasatan polis juga mendapati transaksi bank Zulkifly masih berjalan.
Rumit dan keliru kami memikirkan hal itu. Apapun saya tidak pernah putus berdoa sama ada Zulkifly masih hidup ataupun tidak, punca kehilangannya akan dapat diselesaikan dengan segera oleh pihak berkuasa,” kata Nina.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: