Tuesday, June 26, 2012

11,650 lulus jadi amah di Malaysia


AGUS (dua dari kiri) menyatakan sesuatu kepada majikan kepada seorang amah dari Indonesia di Sepang semalam.


SEPANG - Seramai 11,650 rakyat Indonesia telah mendapat kelulusan daripada Kedutaan Besar Indonesia di sini untuk berkhidmat sebagai pembantu rumah di Malaysia, kata Atase Ketenagakerjaan Kedutaan Indonesia, Agus Triyanto.

Agus memberitahu, mereka bagaimanapun perlu menepati syarat-syarat yang ditetapkan memorandum persefahaman (MoU) antara Malaysia dan Indonesia sebelum dibenarkan bekerja.

"Mereka harus menjalani latihan sebanyak 200 jam sebagaimana yang diperuntukkan dalam MoU berkenaan bagi membolehkan mereka memiliki sijil kompetensi kerja dari kerajaan Indonesia.

"Tanpa sijil berkenaan, ia bermakna mereka (amah) tidak dilatih dengan baik dan tidak layak bekerja di negara ini," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Beliau berkata demikian selepas menyambut ketibaan empat amah dari Indonesia yang kemasukannya diuruskan oleh Pertubuhan Kebangsaan Agensi Pekerjaan Malaysia (Pikap) di sini semalam.

Kumpulan pembantu rumah berkenaan merupakan kemasukan sulung amah yang dibuat berlandaskan pindaan MoU yang telah ditandatangani pada 30 Mei tahun lalu.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: