Tupperware koleksi luar negara
Yuslia menunjukkan koleksi Tupperware yang dijual.

KEKANGAN mendapatkan bekas simpanan stok susu bebas Bisphenol A (BPA) mendorong Yuslia Yusof berkecimpung dalam bidang perniagaan atas talian (online) sejak setahun lalu.

Memilih laman sosial Facebook sebagai medium pemasaran bagi produk Tupperware, penjualannya memudahkan pelanggan mendapatkan maklumat mengenai koleksi terkini.

Tidak hanya dijadikan sebagai sumber pendapatan, tetapi kepentingan dan kebaikan penggunaan Tupperware dapat dikongsi bersama pelanggan berikutan ia adalah penyelesaian kegunaan perkakasan rumah.

Berkat kesabarannya, jualan tahunan diperoleh mampu mencecah RM10 ,000 walaupun pada mulanya hanya menjual dalam kalangan jiran, saudara dan rakan terdekat.

Pertaruh koleksi luar negara

MEMPERTARUHKAN Tupperware Brands Corner, Yuslia sentiasa memastikan pelanggan berpuas hati dengan setiap tawaran diberikan.

Menurutnya, berbeza dengan yang lain, dia turut menawarkan koleksi dari Mexico, Amerika Syarikat, Indonesia, China dan India.

Katanya, setiap kali kempen atau promosi, helaian katalog akan dimuat naik di Facebook dan dilengkapi dengan setiap maklumat termasuk harga, ukuran serta saiz produk.

“Pelanggan hanya perlu membuat tempahan melalui pesanan telefon atau mesej di Facebook. Bagi pelanggan berhampiran, penghantaran dilakukan secara terus ke rumah.

“Sebaliknya, bagi pelanggan jauh, produk tempahan akan dihantar menggunakan perkhidmatan pos termasuk ke Sabah serta Sarawak. Caj penghantaran dikenakan antara RM6 hingga RM20 berdasarkan berat bungkusan,” katanya kepada Sinar Harian. Yuslia berkata, tempoh penghantaran bagi perkhidmatan pos laju adalah satu hingga dua hari manakala pos biasa melibatkan tiga hingga lima hari waktu bekerja.

Jaminan penukaran bergantung kerosakan

MENURUTNYA, pelanggan berpeluang mendapatkan koleksi produk dengan penawaran harga berpatutan dari serendah RM1 hingga RM2,500.

Katanya, antara kelebihan Tupperware adalah pelanggan boleh menukar produk yang rosak walaupun telah lama menggunakannya kerana jaminan diberikan adalah sepanjang hayat.

“Bagaimanapun, penukaran tersebut bergantung kepada kerosakan produk sepertimana yang ditunjukkan dalam katalog.

“Kelebihan diketengahkan Tupperware Brands Corner adalah dengan memberikan pelanggan cenderahati bagi setiap pembelian sebagai tanda penghargaan,” katanya.

Yuslia berkata, mekanisme tersebut ialah salah satu kaedah baginya mengatasi krisis pengurusan dan bersaing dengan yang lain.

Menurut Yuslia, perancangan dalam masa terdekat adalah membuka kiosk hujung minggu di rumahnya berikutan pelanggannya kini terdiri dari seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak malah ada di antaranya luar negara.

“Pelanggan diminta untuk membayar harga produk sepenuhnya sebelum penghantaran dilakukan bagi mengelakkan kejadian penipuan,” katanya.