Wednesday, June 20, 2012

Mahkamah haramkan yoga ketawa


GAMBAR pada 1 Januari 2012 menunjukkan beberapa konstabel polis melakukan yoga ketawa di Jalandhar, India.


MUMBAI - Senaman yoga dipercayai dapat mengurangkan tekanan dan mengekalkan kesihatan badan, tetapi sebuah kelab yoga di sini diarahkan menghentikan sesi senaman ketawa pada waktu pagi selepas pihak berkuasa menerima aduan daripada penduduk setempat.

Mahkamah Tinggi Bombay mengarahkan polis supaya menghentikan sesi berkenaan selepas seorang warga emas berusia 78 tahun mengadu senaman ketawa itu menyebabkan dia mengalami tekanan mental, selain mengganggu penduduk di kejiranan berkenaan.

"Adalah tidak wajar untuk kumpulan senaman tersebut berhimpun di luar rumah seseorang dan ketawa berdekah-dekah," kata panel hakim selepas mendengar petisyen yang dikemukakan oleh Vinayak Shirsat yang menetap di Kurla, pinggir bandar raya ini.

Menurut petisyen berkenaan, terdapat 10 hingga 15 ahli kumpulan tersebut berkumpul pada pukul 7 pagi untuk menyanyi, bertepuk tangan dan ketawa dengan kuat.

"Mereka ketawa sekuat hati, setiap ahli kumpulan senaman itu digalakkan ketawa sekuat yang boleh," kata Shirsat dalam aduannya.

Yoga ketawa dipopularkan sebagai rutin senaman oleh seorang doktor perubatan India, Madan Kataria pada 1995.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: