Thursday, June 30, 2011

Masjid Wilayah anjur akikah perdana


para petugas mempersiapkan kambing untuk disembelih dalam Akikah Perdana di Masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, baru-baru ini.


Anak adalah pewaris keturunan yang amat berharga bagi pasangan yang berumahtangga. Sehubungan itu, Islam amat menggalakkan ibu bapa yang dikurniakan cahaya mata mengadakan akikah sebagai tanda bersyukur.

Akikah mengikut pengertian dari segi bahasa adalah rambut di kepala kanak-kanak. Dalam segi syarak, akikah adalah binatang yang disembelih pada hari mencukur rambut bayi.

Akikah sebagai ibadah yang telah disyariatkan oleh Allah SWT sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Setiap anak yang lahir itu terpelihara dengan akikahnya yang disembelih untuknya pada hari ketujuh (daripada hari kelahirannya), dicukur dan diberi nama (riwayat Abu Dawud, al-Termizi dan Ibnu Majah)."

Kini akikah menjadi amalan yang semakin popular cuma ia masih dilakukan secara persendirian yang memerlukan masa dan komitmen untuk menguruskannya.

Justeru Cawangan Pengimarahan Masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur menganjurkan satu Program Akikah Perdana Lahirkan Kasyukuranmu, Tunaikan Hak Anakmu'.

Ia bertujuan memberi kemudahan kepada mereka yang tidak sempat untuk menguruskannya secara bersendirian di samping mengimarahkan masjid serta merapatkan hubungan para jemaah.

Program ini dilaksanakan pada 18 Jun lalu di pekarangan halaman taman Anjung A masjid. Lebih 200 orang menghadiri majlis gotong-royong yang bermula pukul 8 pagi itu.

Sebanyak 10 ekor kambing dan seekor lembu disembelih. Semua dagingnya dimasak untuk dua sesi jamuan (siang dan malam) kepada 500 jemaah masjid dan tetamu. Turut hadir, Imam Besar Masjid Wilayah, Zakariah Isa.

Majlis ditangguhkan pada tengah hari tersebut dengan ucapan penghargaan oleh Pengarah Program, Mohammad Ashraf Ibrahim.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: