Wednesday, August 4, 2010

Telefon Bimbit ‘Heret’ Meera Ke Pusat Pemulihan Akhlak

Meera (bukan nama sebenar) salah seorang penghuni di Perkid berusia 17 tahun mengaku ‘tercampak’ ke pusat perlindungan itu berpunca daripada perkenalan dengan teman lelakinya, Wan (bukan nama sebenar) melalui telefon bimbit.

Sejak berkenalan dengan Wan, Meera sering memberontak dan melawan cakap kedua-dua orang tuanya, malah dia juga sering ponteng sekolah gara-gara terpengaruh dengan rakan dan teman lelaki.

Menurut Meera, tindakan ibu-bapanya yang tidak pernah ambil peduli tentang dirinya membuatkan dia sering bosan dan sunyi, sehinggalah dia berkenalan dengan Wan.

Mengimbas detik perkenalan mereka, Meera sememangnya tidak pernah mengenali Wan. Berlakunya perkenalan apabila suatu hari Wan berkali-kali mendail nombor telefonnya.

“Mula-mula saya tak layan sebab dia cuma buat miss called. Bila saya angkat, dia letak telefon. Lama-lama barulah dia telefon saya dan beritahu dia ‘minat’ dan nak kawan dengan saya.

“Selepas tiga minggu berkawan, Wan mahu saya jadi kekasihnya pula dan saya bersetuju,” katanya.

Menjadi pasangan Wan membuatkan hidup Meera berubah. Dia sering keluar malam dan mengikut Wan bertemu rakan-rakannya yang lain. Larangan ibu-bapa langsung tidak diendahkannya.

“Masa tu saya rasa Wan lelaki terbaik. Saya tak boleh hidup tanpa dia. Kalau tak bertemu, kami berhubung setiap masa melalui ‘handphone’.

“Berbalas SMS adalah perkara biasa bagi kami. Kalau saling merindu, kami akan bertukar-tukar gambar dengan menghantar MMS. Kalau rindu tengah-tengah malam, saya atau dia akan buat panggilan video pula,” katanya.

Wan juga pernah mendesak Meera supaya menanggalkan pakaian ketika mereka berhubung dengan cara panggilan video, tetapi Meera enggan menurut kehendak Wan.

Menurut Meera, ibu-bapanya juga tidak pernah menyentuh telefon bimbitnya.

“Ayah selalu keluar, emak pula tak peduli tentang saya. Manalah ada masa nak periksa telefon bimbit,” katanya yang mempunyai sembilan adik-beradik ini.

Meera turut menceritakan malam tragis sebelum dia dihantar oleh ibu-bapanya ke Perkid.

“Malam itu saya ikut Wan pergi pasar malam. Dia pujuk saya balik lewat dan ajak lepak di rumah kawannya. Bila balik ke rumah, emak marah-marah dan saya berkurung dalam bilik.

“Disebabkan tidak tahu cara untuk mengawal saya, saya dihantar ke pusat pemulihan akhlak ini,” katanya.

3 comments:

  1. padan muka...mana otak ooo...otak bukan diletak di lutut ni..tapi di tapak kaki.astaga...benda dah terang2 salah..pun tak leh nilai.~~

    ReplyDelete
  2. mabuk cinta..apa pn sanggup bg

    ReplyDelete

Tinggalkan Komen Anda Sini: