Tuesday, August 31, 2010

Tiada Wahid bukan halangan


ANTARA babak menarik yang dipaparkan dalam filem Senario Asam Garam.


TRIO Azlee, Wahid dan Mazlan memang sudah tidak perlu diperkenalkan lagi. Melihat kepada kelibat mereka bertiga, pantas sahaja nama Senario yang bermain di minda.

Sejak dicungkil bakat lawak mereka sekitar tahun 1995 menerusi rancangan pencarian bakat baru Sinaran Pasport Kegemilangan, ketiga-tiga mereka merupakan tiga daripada lima anggota asal kumpulan itu yang masih bertahan.

Dua lagi anggota kumpulan itu ialah Hamdan dan Ilya bagaimanapun, mengambil keputusan untuk keluar daripada kumpulan tersebut atas sebab-sebab tertentu.

Di bidang lakonan, bukan hanya sitkom, malah filem-filem yang sebelum ini berteraskan nama Senario bagaikan menjadi perkara wajib dijayakan oleh mereka.

Filem-filem yang dijayakan oleh mereka sebelum ini termasuklah Senario The Movie, Senario Lagi, Lagi-Lagi Senario, Senario - Lang Buana dan Senario - Pemburu Emas Yamashita.

Di bawah penerbitan Metrowealth Pictures (MIG) dengan usahasama The 8 Unit (Primeworks Studios), sekali lagi Senario muncul dengan filem terbaru, Senario Asam Garam.

Filem arahan Prof. Hatta Azad Khan itu dijadualkan menjengah pawagam pada hari raya Aidilfitri ini dan pastinya menjanjikan paparan yang lebih segar lagi menghiburkan.

Selain Senario (Azlee Jaafar dan Mazlan Pet Pet), barisan artis lain yang turut menjayakan filem tersebut ialah Zaibo, Sathiya, Julia Hana, Fimie Don, Nadia Mustafar dan Adeline Tsen.

Namun, apa yang menjadi persoalan mengapakah Senario Asam Garam kali ini hanya menampilkan Azlee dan Mazlan sedangkan kebiasaannya mereka tampil bertiga.

Bukan kerana sengketa mahupun timbul sebarang konflik di antara mereka sebaliknya, jelas Azlee dan Mazlan ketika ditemui pada majlis pratonton filem itu di Cathay, Cineleisure baru-baru ini memberitahu, Wahid ketika sesi penggambaran dilakukan terikat dengan komitmen lain.

“Pada awalnya Wahid memang sama-sama berlakon dalam filem ini. Namun disebabkan tarikh dan jadual rakaman tidak bersesuaian dengan jadual Wahid maka tempat dia digantikan dengan Zaibo.

“Ketiadaan Wahid mungkin tidak 100 peratus menyerlahkan identiti Senario kali ini, bagaimanapun Zaibo telah memainkan peranan yang cukup baik.

“Zaibo berjaya tonjolkan watak jahat (Asam) dengan baik dan itulah yang saya rasa cukup memberangsangkan,” kata Azlee.

Biarpun tanpa kehadiran Wahid, ada kelainan yang ditonjolkan oleh dua anggota Senario itu dalam lakonan mereka kali ini.

Selain watak yang lebih menyerlahkan karakter lakonan mereka, elemen komedi ditonjolkan sebaik mungkin menerusi watak Garam (Mazlan) dan Pak Adam (Azlee).

Hatta ketika ditemui selepas majlis yang sama memberitahu gandingan Senario, Zaibo dan Sathiya berjaya mencipta kelainan dalam membentuk komedi yang berbeza.

Tidak terlalu terikat dengan skrip, kebebasan memainkan peranan yang diberi oleh Hatta kepada barisan pelakon ternyata banyak menyokong jalan cerita filem tersebut.

“Saya sentiasa yakin mereka mampu membawakan watak dengan baik apatah lagi, Mazlan dan Azlee kali ini mengakui pertama kali diberi watak yang lebih mencabar.

“Senario Asam Garam masih lagi fokus tentang Senario, cuma apa yang boleh kita lihat menerusi filem ini ialah Senario yang berbeza daripada sebelum ini,” katanya yang telah lama menyimpan hasrat mengarahkan filem komedi yang melibatkan Senario.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: