Wednesday, August 4, 2010

Pengaruh Kekasih Kuat Melalui Hp

Masridzi Sat

WALAUPUN gejala sosial dan keruntuhan akhlak sering dikaitkan dengan remaja, masyarakat tidak harus menuding jari menyalahkan teknologi dan remaja 100 peratus kerana lumrah remaja mempunyai naluri mencuba sesuatu yang baru.

Pengarah Institusi Pemulihan Pertubuhan Kebajikan Darul Islah Selangor (Perkid), Ustaz Masridzi Sat berkata, remaja sememangnya cenderung terjerumus ke kancah negatif jika tersalah didikan atau tidak dikawal ibu bapa.

“Anak-anak ibarat layang-layang dan ibu-bapa sebagai pemegang tali. Merekalah yang bertanggungjawab mengawasi anak mereka supaya tidak tersasar,” katanya.

Masridzi tidak menafikan kebanyakan kes keruntuhan akhlak yang diterima bermula dengan penggunaan telefon bimbit dan Internet yang tidak dipantau ibu-bapa.

“Benda ini menyeronokkan, remaja sukalah! Selain boleh telefon kawan dan kekasih, boleh juga simpan gambar dan video. Malah, sekarang melalui telefon bimbit pun boleh layari Internet dan dapatkan maklumat sensasi.

“Ramai penghuni di sini terpengaruh dengan kekasih melalui telefon.

Kemudian mereka bertukar gambar dan buat panggilan video. Selepas itu mereka mula berbual perkara berbaur lucah, bertemu dan akhirnya melakukan hubungan seks,” katanya.

Masridzi berkata, remaja boleh didedahkan dengan teknologi, tetapi dalam masa yang sama mereka memerlukan kekuatan dan jati diri yang kukuh.

Bagi membentuk peribadi mulia anak-anak, ibu-bapa adalah orang yang paling bertanggungjawab memikul amanah ini memandangkan remaja Malaysia dikatakan mempunyai rangsangan seks yang tinggi, tetapi kurang daya kawalan.

“Tidak cukup jika ibu-bapa sekadar lengkapkan anak dengan kekuatan mental dan fizikal sahaja kerana elemen itu hanyalah bersifat sementara. Anak-anak tetap perlu diserapkan dengan kekuatan rohaniah,” katanya.

Jelasnya, ibu-bapa juga tidak harus berasa takut atau serba salah untuk menyekat kebebasan anak mereka.

“Mereka perlu tunjukkan rasa ‘cemburu’ dengan sentiasa memeriksa telefon bimbit dan melihat gerak-geri, watak dan pergaulan anak. Biar dahi anak berkerut sikit, yang penting ibu-bapa berani mencegah kemungkaran,” katanya.

Masridzi turut mengakui kebanyakan ibu-bapa percayakan anak mereka sepenuhnya dan membiarkan sahaja anak tanpa ada batasan.

“Anak-anak tak boleh taksub dan jadikan komputer sebagai ‘kekasih’. Bila terlalu taksub, berlakulah perkara negatif,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: