Friday, February 14, 2014

Jurumasak Malaysia harumkan nama negara


CHEF Zubir (tengah) bersama pasukan Jurumasak Malaysia yang berjaya mengharumkan nama negara di Basel, Switzerland.


KEJAYAAN meraih pingat emas dan gangsa pada pertandingan berprestij, Masters Kulinari Dunia yang berlangsung di Basel, Switzerland pada bulan Disember lalu membolehkan pasukan Jurumasak Malaysia mengakhiri kemarau pingat selama dua dekad.
Pingat emas dimenangi dalam kategori sajian bufet sejuk manakala gangsa pula bagi tiga sajian iaitu pembuka selera, sajian utama dan pencuci mulut.
Ketua Pasukan Jurumasak Malaysia, Chef Zubir Md. Zain, 46, berkata, kemenangan tersebut telah mengharumkan nama negara sekali gus meletakkan pasukan Malaysia pada kedudukan antara terbaik di dunia.
“Secara peribadi, ia satu kejayaan yang paling membanggakan sepanjang hampir 12 tahun saya mengetuai pasukan negara dalam pertandingan ini.
“Latihan dan persediaan yang dilakukan selama lapan bulan untuk menguji kemahiran dan keupayaan setiap individu dalam pasukan ini, akhirnya membuahkan hasil. Tahniah diucapkan kepada semua,” ujar Chef Zubir sambil memberitahu kali terakhir pasukan Malaysia memenangi pingat gangsa adalah pada tahun 1993.
Diadakan setiap enam tahun sekali, Masters Kulinari Dunia ini merupakan salah satu daripada tiga pertandingan memasak tersohor di persada antarabangsa selain Kulinari Olimpik di Jerman dan Kulinari Piala Dunia di Luxembourgh, sebuah negara di barat Eropah.
Menurut Chef Zubir yang popular sebagai juri program MastersChef Selebriti, hanya pasukan jurumasak dalam kedudukan 10 negara terbaik bagi World Association of Chef Societies (WACS) yang dijemput menyertai pertandingan ini.
Antara negara lain yang bertanding termasuklah tuan rumah, Switzerland, Jerman, Itali, Belanda, Republik Czech, Afrika Selatan, Kanada, Singapura dan Hong Kong.
Chef terbaik

KEMARAU pingat selama dua dekad dalam pertandingan Masters Kulinari Dunia ini berjaya diakhiri dengan kejayaan meraih emas dan gangsa.


“Sebagai persediaan untuk menyertai pertandingan ini, kami selalu bertemu dan berbincang mengenai strategi serta perancangan menu yang ingin dihasilkan.
“Ia merangkumi penggunaan bahan yang bersesuaian dan persembahan hidangan. Latihan telah diadakan selama hampir lapan bulan untuk menguji kemahiran dan keupayaan setiap chef,” jelas Chef Zubir yang bertanggungjawab memilih barisan chef terbaik negara untuk mewakili pasukan Jurumasak Malaysia ke pertandingan ini.
Selain Chef Zubir, pasukan ini turut dianggotai Chef Zahiddin Dris dari Malaysia Airlines (MAS), Chef Sazli Nazim dan Chef Nur Muhammad (Le Meridien Kuala Lumpur), Chef Eric Siew Peng Onn dan Chef Kelvin (DoubleTree by Hilton), Chef Ismail Md. Yusuf (Hotel Istana), Chef Nur Helmi Kamaruddin (MAS Awana), Chef Lawrence Bobo (Academy of Pastry Arts) dan Chef Tay Chee Siang atau dikenali sebagai Chef Otoman (KLCC).
Mengulas lanjut, Chef Zubir mengakui kejayaan merangkul pingat emas dalam kategori sajian bufet sejuk bukan satu perkara yang mudah.
Pihaknya terpaksa mengambil masa selama tiga hari sebelum tarikh pertandingan di Switzerland bagi menghasilkan hampir 20 jenis menu berbeza dalam aspek tema, kategori dan persembahan.
Jelas beliau, setiap hidangan memerlukan penelitian serta teknik kemahiran yang tinggi dalam penyediaan dan persembahan seiring dengan trend semasa.
“Justeru, kategori ini begitu mencabar kemahiran kami kerana semua penyediaan memasak sajian panas dilakukan tiga hari lebih awal.
“Kemudian, pada saat akhir sebelum pertandingan, hidangan ini perlu ditransformasikan dan dipersembahkan ke dalam bentuk sajian sejuk tanpa mencacatkan rupa bentuk, warna serta tekstur setiap hidangan tersebut.
“Di sinilah ia benar-benar menguji tahap kesabaran dan keupayaan kami untuk memastikan sajian bufet sejuk ini mampu bertahan lama serta kelihatan sentiasa segar,” terang Chef Zubir lagi.
Lima jam
Sementara itu, bagi kategori masakan panas pula, cabarannya berbeza sama sekali kerana hanya enam chef dari pasukan Malaysia yang dibenarkan untuk membuat persediaan serta memasak tiga siri menu merangkumi pembuka selera, hidangan utama dan pencuci mulut.
Masa yang diberikan pula hanya lima jam untuk 110 hidangan bagi setiap menu dan dalam kelompok tetamu ini, terdapat juri profesional yang mengadili makanan tersebut.
“Untuk masakan panas, kita telah menyediakan hidangan yang menyelitkan unsur-unsur dan identiti Malaysia, tetapi dipersembahkan dalam konsep lebih moden,” kata Chef Zubir yang menggabungkan penggunaan bahan-bahan dan rempah-ratus dari Malaysia untuk membangkitkan aroma tersendiri dalam masakan.
Antara pihak yang banyak memberi sokongan dan tajaan ialah MAS, Tourism Malaysia, Persatuan Jurumasak Malaysia dan Hotel DoubleTree by Hilton.


No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: