Saturday, February 16, 2013

Proton Gen2 trek

KERETA ini dibina untuk berentap dalam perlumbaan Malaysia Super Series.


TIDAK ada sebab orang hendak buat modifikasi enjin standard untuk jadi lebih laju yang sebenarnya menelan belanja yang banyak.
Namun, modifikasi enjin aspirasi biasa (NA) yang sangat mencabar memang telah menjadi satu tradisi dalam kalangan pemilik kereta.
Apabila tengok kereta itu buat kali pertama, saya sudah dapat agak betapa seriusnya pemilik hendak menjadikannya sebuah kereta yang laju. Proton Gen2 dengan enjin S4PH memang bukan dicipta untuk laju.
Maklumlah, enjin pertama Proton selepas 20 tahun menghasilkan kereta. Banyak penambahbaikan yang telah dibuat hingga lahirnya enjin Campro versi CFE dan kini dipasang pada model kenderaan pelbagai guna (MPV) Exora. Tetapi apa yang ingin dibicarakan di sini ialah enjin versi asal S4PH, varian enjin pertama Campro yang diperkenalkan selepas Waja menggantikan model 4G18 Mitsubishi.
Adakah enjin itu lemau? Tentu sekali. Sebab itu juga ia jarang diubah suai kerana kebanyakan orang akan menggantikan terus enjin tersebut. Namun, sejak bermulanya era perlumbaan yang membabitkan kategori enjin Campro, banyak individu yang membuat modifikasi enjin mula beralih arah.
Teorinya mungkin sebab kereta itu murah untuk dibeli di pasaran terpakai. Persaingannya juga tidak seperti macam main enjin Honda VTEC yang sudah tentu setiap hari ada saja kereta lagi laju keluar dari bengkel.
BAHAGIAN luar kereta dibiarkan standard dan hanya ditampal dengan pelekat pihak penaja.


Kereta itu dimiliki oleh tauke sebuah syarikat iaitu G-Car Care atau lebih dikenali dengan nama G-Tuned yang bertempat di Shah Alam.
Selepas melalui proses modifikasi dan R&D yang panjang, catatan masa yang diperoleh oleh kereta itu bertambah baik pada setiap pusingan. Hingga ke saat ini pun, mereka masih lagi memikirkan potensi yang boleh dimajukan pada enjin Campro itu.
Sebelum memulakan ubah suai pada enjin, perkara pertama yang dibuat adalah mengurangkan berat badan kereta.
Pihak G-Tuned terlebih dulu membuang kerusi yang tidak perlu dan panel pintu. Selepas kerat sana sini dan dapatlah kurang berat 130kg.
Mula-mula, enjin Campro itu mengalami proses port dan polish stage 3 pada kepala silindernya.
Mana ada kereta buat port dan polish sahaja terus jadi laju. Mesti perlu seimbang dengan modifikasi komponen-komponen yang lain. Kepala silinder itu kemudian dipadankan dengan sepasang aci sesondol perlumbaan Mat Speed.
Penambahan seterusnya ialah set ekstraktor daripada R3, sebuah airbox yang menapis udara dari luar itu nampak cantik sahaja gentian karbonnya. Ekzos R3 tadi disambungkan dengan paip bersaiz dua inci setengah jenis tahan karat kepada sebuah peredam bunyi yang direka oleh Din Ekzos.
Apa yang paling penting untuk sebuah enijn Campro ialah kotak gear yang kronik lemaunya. Kotak gear standard itu langsung tidak bagus nisbahnya. Sebab itu ada yang pasang transmisi Mitsubishi Mivec.

PAPAN pemuka yang dipenuhi oleh pelbagai meter jenama NRG.


Untuk makluman, Gen2 itu masih menggunakan kotak gear standard. Tetapi telah dimodifikasi kotak gear synchromesh dengan nisbah custom. Dipakaikan bersama ialah pelapik klac Exedy dan sebuah LSD kunci penuh jenama Cusco.
Sistem pendawaian lama kereta digantikan dengan harness daripada Haltech. Memandangkan G-Tuned sebuah bengkel yang berpengalaman, jadi proses membuat talaan tidaklah terlalu sukar.
Beraksi di trek maksudnya suspensi bukanlah boleh main tebuk dan tambah minyak atau potong spring sahaja. Jika suspensi boleh laras pun begitu susah hendak ditala keanjalannya, apatah lagi kalau guna teknologi bawah pokok.
Maka, Gen2 tersebut menggunakan set suspensi boleh laras daripada D2 yang boleh diubah ketinggian dan kekerasannya. Brek Gen2 bagaimanapun dikekalkan dengan pelapiknya diganti jenis EBC dan braided hos.
Bahagian dalaman kereta tetap nampak kemas, walaupun sudah bertukar menjadi sebuah kereta trek. Memandangkan syarat perlumbaan sekarang memerlukan roll cage yang diluluskan oleh pihak Fédération Internationale de l'Automobile (FIA), ia menampilkan roll cage yang cantik dan kemas buatannya.

 

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: