Thursday, February 28, 2013

Dokumentari kehidupan Orang Asli

KRU DreamArts Pictures merakamkan kehidupan Orang Asli pada program dokumentari Juk Bersamaq Sen Oi Beq terbitan Astro Prima di Kampung Langkap, Kuala Pilah, Negeri Sembilan.


BEBERAPA dekad lalu, kisah mengenai kehidupan masyarakat Orang Asli boleh dianggap sesuatu yang eksklusif lantaran cara hidup mereka yang memilih untuk tinggal di kawasan hutan tebal dan sukar dilawati oleh orang asing.
Bagaimanapun, impak kemajuan yang dibawa oleh kerajaan sama sekali tidak meminggirkan masyarakat berkenaan sekali gus mengubah sosio kehidupan Orang Asli di negara ini.
Hasil daripada kemajuan yang dikecapi itu, masyarakat Orang Asli walaupun antara golongan minoriti, namun kejayaan dan sumbangan mereka terhadap negara ini begitu besar.
Bagi menyingkap kejayaan dan kemajuan yang dicapai oleh masyarakat Orang Asli, Astro melalui saluran Astro Prima akan menerbitkan sebuah dokumentari bertajuk Juk Bersamaq Sen Oi Beg.
Menurut Pengurus Saluran Astro Prima, Namanzee Harris, dokumentari tersebut yang bermaksud Jom Bersama Masyarakat Orang Asli itu memberi peluang penonton melihat kemajuan yang dicapai oleh masyarakat unik berkenaan.
Katanya, dokumentari berdurasi selama setengah jam itu mempunyai 13 episod dan akan diterbitkan dengan kerjasama syarikat produksi, DreamArts Pictures serta Jabatan Kemajuan Orang Asli (Jakoa).
“Dalam dokumentari ini kita akan memaparkan kemajuan yang banyak dicapai oleh masyarakat Orang Asli dari segi pendidikan, ekonomi dan sebagainya.
“Selain itu kita juga akan memaparkan budaya setiap suku kaum Orang Asli di negara ini dan mengupas sudut pandang ketua kaum terhadap usaha kerajaan memajukan masyarakat berkenaan selama ini,” katanya.
Temu bual tokoh berjaya
Pelancaran dokumentari itu disempurnakan oleh Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Hassan Malek di Kampung Orang Asli Langkap di Tanjung Ipoh, Kuala Pilah, Negeri Sembilan baru-baru ini.
Namanzee berkata, penggambaran dokumentari itu mengambil masa beberapa minggu dan dijangka akan ditayangkan di Saluran Astro Prima tidak lama lagi.
“Penggambaran pertama dilakukan di Kampung Orang Asli Langkap di Kuala Pilah sebelum kita menjelajah ke seluruh pelosok negara untuk memberikan dokumentari terbaik kepada penonton.
“Dalam dokumentari ini, kita juga akan mewawancara tokoh-tokoh Orang Asli yang telah berjaya dan sumbangan mereka dalam pembangunan masyarakat berkenaan,” ujarnya.
Sementara itu, Pengarah Eksekutif DreamArts Pictures, Muhammad Razlan Ismail memberitahu, pihaknya membuat kajian selama beberapa minggu dan mendapatkan nasihat daripada pihak Jakoa sebelum penggambaran dokumentari dijalankan.
“Seramai enam kru penggambaran memerah keringat dan idea bagi memastikan dokumentari ini menjadi sesuatu yang sangat bermakna bagi masyarakat Orang Asli. Antara cabaran yang kita hadapi adalah kesukaran untuk memasuki kawasan perkampungan Orang Asli yang terpencil dan juga logistik.
Saya berharap penonton tidak melepaskan peluang untuk menambah ilmu pengetahuan sekali gus melihat budaya dan cara hidup Orang Asli di negara ini secara lebih dekat,” ujarnya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: