PADA minggu ini, untuk memberikan sedikit kelainan dalam kolum ini, saya ingin menjawab beberapa pertanyaan daripada pembaca menerusi e-mel yang saya rasa menarik untuk dikongsi bersama.
Ia mungkin berguna untuk pembaca Stailo yang turut meminati dunia fesyen.
Apakah elemen utama yang perlu ada untuk menjadi pereka fesyen berjaya?
Fesyen adalah bidang yang memerlukan pelbagai kebolehan, bakat, kemahiran, pengetahuan luas dan aset. Oleh itu, latar belakang pendidikan fesyen, dedikasi, kemahuan menghadapi cabaran dan rintangan kunci kejayaan dalam bidang ini.
Pereka muda perlu menjejak jalan yang sudah dilalui oleh pereka berpengaruh tempatan dan luar negara dalam membina empayar fesyen mereka. Tidak kurang juga mereka perlu sentiasa berhubung dengan golongan profesional yang kreatif serta menjadikan mereka mentor yang boleh memberikan bimbingan serta nasihat dalam mengembangkan kerjaya.
Perkara lain yang turut diperlukan adalah sabar, berfikiran terbuka, mempunyai sikap ingin tahu dan berani bereksperimentasi.
Apakah definisi rekaan fesyen yang bagus?
Rekaan fesyen yang bagus merujuk kepada rekaan sempurna dalam semua aspek teknikal seperti kualiti jahitan, merangka pola, draping serta kemasan. Mempamerkan sesuatu yang belum dilihat, penuh dengan elemen dan unsur budaya, seni, falsafah serta emosi juga mampu menyokong mutu fesyen yang dikemukakan.
Dalam erti kata lain, rekaan mempunyai konsep, tetapi pada masa yang sama bersifat kontemporari dan mempunyai nilai komersial.
Rekaan yang bagus juga tidak keterlaluan, tidak menunjuk-nunjuk, tidak 'menjerit', tetapi masih cukup memikat.
Bagaimanakah rekaan fesyen yang boleh dianggap berjaya?
Kejayaan sesuatu rekaan fesyen itu bergantung kepada perspektif kita melihat rekaan berkenaan. Ada yang melihat fesyen sepenuhnya daripada sudut komersial ataupun yang paling penting hasil keuntungan pasaran sesuatu rekaan. Saya percaya rekaan fesyen yang bagus adalah rekaan yang mempunyai elemen kontemporari, kreatif, inovatif dan asli.
Penggiat fesyen perlu menghindari budaya plagiat yang berleluasa pada masa kini kerana ia membunuh kreativiti industri fesyen tempatan. Perlu diingat mendapat inspirasi dan menciplak adalah dua perkara yang amat berbeza.
Pereka hebat antarabangsa yang tersohor Azzedine Alaia dan Jean Paul Gaultier atau yang lebih muda seperti Riccardo Tisci mahupun Nicolas Ghesquire bijak dalam inovasi rekaan, sentiasa berkembang cemerlang serta paling penting setiap koleksi rekaan mereka menjadi trend ikutan global.
Bagaimanakah pelajar fesyen dapat membuat transisi daripada dunia pendidikan ke dunia profesional?
Pelajar seharusnya lebih banyak membaca untuk sentiasa sedar akan apa yang berlaku dalam industri fesyen tempatan dan antarabangsa. Mereka dinasihatkan menjalani latihan praktikal dan bekerja di tempat yang boleh memberikan mereka peluang menimba pengalaman atau dapat mendekatkan mereka dengan industri fesyen seperti di butik, gedung beli-belah, perkilangan serta penerbitan. Pengalaman itu akan dapat membantu perkembangan awal kerjaya mereka dalam industri.
Melengkapkan diri dengan pengetahuan dalam aspek perniagaan dan pemasaran juga perlu. Jika tidak, agak sukar bagi mereka memasarkan dan mejual produk atau hasil rekaan mereka.
Apakah yang akan berlaku kepada industri fesyen dalam jangka masa 10 tahun akan datang dan langkah yang boleh diambil oleh penggiat fesyen dalam menghadapi arus perubahan itu?
Kita sememangnya tidak boleh mengandaikan dengan tepat apa yang akan berlaku dalam industri fesyen. Sememangnya setiap daripada kita mahu selalu dikejutkan oleh sesuatu yang dapat memberikan inspirasi. Gaya dan cita rasa sentiasa bertukar. Industri fesyen terlalu banyak saingannya.
Fesyen sebenarnya berkait rapat dengan masyarakat. Fesyen dan gaya selalunya mencerminkan pemakainya. Apa yang pasti kini pembeli atau pelanggan lebih cerdik fesyen dan sentiasa mahukan yang terbaik daripada industri.
Era digital menjadikan pembeli punyai pengetahuan yang lebih tentang arus fesyen terkini. kebanyakan mereka juga gemar membeli rekaan yang digayakan oleh golongan selebriti dan yang dipaparkan dalam majalah.
Namun, pada waktu yang sama mereka tetap mahukan rekaan yang dilihat punyai keaslian atau keunikan tersendiri.
No comments:
Post a Comment
Tinggalkan Komen Anda Sini: