Thursday, January 19, 2012

NPL bantu atasi masalah kewangan


Pengurusan kewangan yang betul dapat mengelakkan seseorang itu daripada dibebani hutang keliling pinggang. - Gambar hiasan


DALAM mengharungi kehidupan seharian, kita tidak dapat lari daripada hutang sama ada bagi pembiayaan rumah, kereta, kad kredit, pinjaman peribadi, pendidikan dan sebagainya.

Malah, ada juga yang sanggup berhutang semata-mata untuk membeli kelengkapan rumah seperti perabot, peralatan memasak, barangan elektronik dan sebagainya agar dilihat mewah serta eksklusif.

Tidak kurang juga ada yang lebih berani berhutang untuk membeli barang kemas, telefon bimbit, barangan aksesori serta pelbagai produk kegunaan peribadi lain yang tidak perlu seiring dengan trend semasa.

Akibatnya, tahun lalu, seramai 38,357 individu berusia 25 hingga 44 tahun diisytiharkan muflis di seluruh negara, trend tersebut yang amat membimbangkan semua pihak.

Malah keadaan itu pastinya menjejaskan masa depan golongan muda, keadaan itu juga menjadikan 41 orang bankrap setiap hari yang antaranya berpunca daripada kegagalan menyelesaikan pinjaman sewa beli kenderaan, tidak dapat mengawal penggunaan kad kredit hingga banyak hutang tertunggak selain pinjaman peribadi.

Menyedari permasalahan itu, NPL Risk management & Service sebuah syarikat mengambil tanggungjawab untuk membantu menyelesaikan masalah kewangan dan kredit.

Pengasasnya, Rosland Mohd. Arif berkata, melalui perkhidmatan tersebut, sesiapa yang mempunyai masalah berkaitan dengan kewangan bolehlah mendapatkan perkidmatan NPL.

"Kami bukan sahaja membantu menyelesaikan masalah-masalah orang muflis semata-mata tetapi kami turut memberi perkhidmatan rundingan berkaitan dengan kewangan,'' ujarnya ketika ditemui baru-baru ini.

Malah lebih menarik baru-baru ini, NPl telah berpeluang untuk bekerjasama dengan Koperasi Belia Malaysia (KBI) dalam membantu memulihkan masalah kewangan.

"Keadaan ini penting supaya masalah muflis di kalangan orang muda dapat diselesaikan sekali gus memberi tunjuk ajar cara menguruskan kewangan dengan kaedah yang betul

"Melalui perjanjian ini, kami memberi peluang kepada orang ramai untuk mendapatkan rundingan dari- pada kami bagi menyelesaikan masalah berkaitan kewangan,'' katanya lagi.

Bagaimanapun katanya lagi, melalui perkhidmatan tersebut, orang ramai juga berpeluang untuk rundingan berkaitan tindakan saman oleh bank, pemulihan status muflis, pinjaman semula rumah, pinjaman bercagar dan juga pengurusan jual beli harta.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: