Sunday, December 5, 2010

The Social Network Memang Best

Pada mulanya ManggaOnline (MO) sendiri keliru dengan dialog-dialog bijak dan hebat yang diungkap Mark Zuckerberg lakonan Jesse Eisenberg. Keliru dengan kepantasan dan maksud yang cuba disampaikan, pada masa yang sama marah dengan watak Zuckerberg yang ditampilkan sebagai genius yang ego dan dingin.


Namun seiring dengan jalan cerita yang diolah dengan baik dan tersusun dalam beberapa struktur yang kemas dan menarik, The Sosial Network dilihat sebagai sebuah filem yang diterjemahkan dengan begitu cemerlang. Tidak timbul rasa bosan walaupun pengarah, David Fincher dan penulis lakon layar, Aaron Sorkin cuba memaparkan detik-detik penting penciptaan Facebook, anjakan paradigma terbesar abad ini melalui perspektif lelaki muda genius.



The Social Network bermula dengan kemarahan Mark Zuckerberg terhadap teman wanitanya telah mencetuskan idea baru dan kemudian telah berkembang menjadi satu rangkaian sosial global dan satu revolusi dalam komunikasi abad ini. Malah filem ini turut memaparkan kejayaan yang dikecapi adalah hasil daripada pengkhianatan. Dan tidak keterlaluan filem ini turut memperlihatkan idea asal Facebook sebenarnya bukanlah datang daripada Zuckerberg.

Filem ini dibintangi Jesse Eisenberg, Andrew Garfield, Justin Timberlake dan Armie Hammer. Saksikan filem hebat ini yang sudahpun mula ditayangkan di pawagam. MO berpeluang menyaksikan filem ini dua kali dan masih mampu menumpukan sepenuh perhatian tanpa sedikit rasa bosan.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: