Wednesday, September 1, 2010

Tidak melekit, tidak berminyak


JOHNSON'S memperkenalkan minyak bayi baru yang sesuai digunakan untuk pelbagai tujuan termasuk urutan merehatkan badan.


WALAUPUN kita berada di negara tropika dengan cuacanya tidak melampau seperti di kutub utara atau padang pasir, kita masih terdedah kepada masalah kulit kering.

"Keadaan ini disebabkan, kebanyakan daripada kita menghabiskan banyak masa di persekitaran yang mempunyai penyaman udara," kata Joyce Lee yang merupakan Pengarah Urusan Johnson & Johnson.

Tambahnya, faktor gaya hidup juga menjejaskan tahap kelembapan kulit termasuklah penggunaan mekap, kurang tidur dan tabiat merokok.

Penyelesaian bagi kulit kering sebenarnya amat mudah kerana terdapat banyak produk penjagaan kulit muka dan badan yang khas untuk kulit kering dan melindunginya daripada cela.

Kebanyakan pelembap badan dapat melembapkan kulit akan tetapi minyak bayi Johnson's lazimnya digunakan oleh para ibu untuk melembap dan mengurut bayi.

Ia juga menjadi kegemaran para ibu dan wanita untuk memberi kelembapan pada bahagian yang sangat kering seperti siku, lutut, buku lali, tumit malah rambut.

Walau bagaimanapun, dengan cuaca negara ini yang panas dan lembap, kadangkala timbul rasa melekit apabila kita menggunakan pelembap dan minyak terutamanya apabila berpeluh. Ia menjadikan kita tidak gemar menggunakan pelembap, lebih-lebih lagi minyak badan bayi.

Bagi mengatasi masalah tersebut sempena pelancaran semulanya tahun ini, Johnson's Baby Oil Lite mengadakan cabaran kepada pengguna baru-baru ini untuk menamatkan mitos bahawa minyak badan bayi lebih berminyak dan melekit.

Dalam cabaran ini, pengguna atau pelanggan di pasar raya atau pasar raya besar ditanya beberapa soalan untuk menentukan sama ada mereka menggunakan minyak badan. Mereka kemudiannya diberikan Johnson's Baby Oil Lite dan jenama X minyak badan zaitun pada tangan masing-masing.

Seterusnya, kertas minyak muka digunakan untuk menentukan sama ada terdapat residu atau baki minyak.

Ujian kertas minyak muka Johnson's Baby Oil Lite mempunyai kilauan dan residu minyak yang kurang berbanding minyak zaitun.

"Cabaran ini terdiri daripada ujian rahsia dan soalan kaji selidik yang direka untuk menunjukkan bahawa minyak bayi tidak memberikan rasa berminyak seperti yang selalu disangka oleh kebanyakan wanita," kata Joyce.

Semasa tempoh cabaran, seramai 4,450 wanita Malaysia mengambil bahagian dan hampir kesemuanya bersetuju bahawa Johnson's Baby Oil Lite tidak berminyak dan pantas menyerap ke dalam kulit.

Keputusan kajian itu mendapati 97 peratus wanita menyatakan bahawa ia membuatkan kulit mereka selembut bayi; 98 peratus wanita menyatakan bahawa ia menyerap dengan pantas ke dalam kulit; 95 peratus pula menyatakan tidak rasa berminyak selepas menggunakannya dan 90 peratus daripada mereka menimbang keputusan untuk membeli produk tersebut.

Menurut Joyce, Johnson's Baby Oil Lite dirumus dengan formula ultra pantas yang membantu melega dan melindungi kulit daripada kekeringan. Minyak yang pantas menyerap membolehkan kulit bernafas secara semula jadi, menjadikan kulit rasa selembut dan selicin kulit bayi. Ideal digunakan untuk mengurut, membersih dan melembapkan kulit kering dan sensitif.

Selain bertindak sebagai agen pelembap yang baik, minyak badan bayi itu juga sesuai digunakan oleh seluruh keluarga dalam pelbagai cara.

Minyak tersebut juga sesuai untuk mengurut diri di bahagian leher yang sengal, bahu, tangan atau kaki apabila rasa letih. Sesetengah wanita pula menggunakannya untuk menanggalkan mekap terutama olesan kosmetik di mata dan bibir di mana kulit lebih lembut.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: