Thursday, September 30, 2010

Cadangan PM dapat reaksi positif


KETUA Pegawai Eksekutif Boeng, Dennis Muilenberg turut mengadakan pertemuan dengan Najib di hotel penginapannya di New York semalam.


NEW YORK – Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, saranannya supaya diwujudkan ‘Pergerakan Global Kumpulan Sederhana’ adalah bertujuan mengajak pemimpin, ulama serta cerdik pandai dunia Islam tampil berani untuk menyuarakan pendirian secara terbuka dan tegas, sekali gus mengekang fahaman ekstremis.

Perdana Menteri berkata, cadangan yang dibuat dalam ucapan sulung beliau pada Perhimpunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di sini semalam menampakkan reaksi positif, sekali gus meningkatkan lagi profil Malaysia terutama dalam kalangan pihak di Barat.

Yang penting kini ialah merangsangkan pendirian golongan tersebut, katanya kepada wartawan Malaysia pada akhir lawatan kerjanya di sini.

“Inilah titik tolak kepada apa yang disebutkan sebagai satu movement (pergerakan), bukannya sesuatu yang dirancang tetapi sesuatu yang disambut secara spontan supaya kesederhanaan Islam itu menjadi teras kepada pandangan mereka,” katanya.

Najib berkata, pergerakan itu diharapkan boleh menggalakkan perbincangan ke arah penyelesaian permasalahan antarabangsa seperti konflik di Asia Barat.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: