Thursday, September 30, 2010

Solekan naikkan seri pengantin


Afidah Khamis mengadakan perbincangan dengan pemenang ketiga Peraduan Gerbang Cinta musim pertama, Ainul Farha Ali Mohd. Ramli (kanan) .


CANTIK itu subjektif. Namun perumpamaan seperti ‘hidung mancung bak seludang’, ‘bibir bak delima merekah’, ‘pipi pauh dilayang’ dan sebagainya diperakui sebagai satu penanda aras rupa paras yang cantik sejak zaman berzaman.

Beruntung mereka yang dilahirkan jelita. Namun, bagi yang kurang sempurna, solekan menjadi sandaran agar tampil seperti yang diimpikan.

Apatah lagi menjelang hari pernikahan, si dara pasti mendambakan penampilan serba sempurna. Justeru, kehadiran jurusolek amat penting dalam industri perkahwinan.

Antara yang turut mewarnai kemeriahan industri perkahwinan tempatan ialah AfidahKhamis Make Ups & Stuff yang hadir dengan falsafah, ‘solekan adalah biasan perasaan dan apa yang anda ingin tampilkan’.

Mula ditubuhkan sejak setahun lalu, pasukan jurusolek yang diterajui oleh Afidah Khamis, 37, ini dianggotai oleh beberapa orang jurusolek yang berpengalaman menyolek bagi majlis-majlis perkahwinan, pertunjukan fesyen, persembahan pentas, sesi fotografi iklan, majalah dan banyak lagi.

Sinonim dengan gaya solekan semula jadi, Afidah yang berpengalaman dalam bidang solekan selama tujuh tahun amat menitikberatkan kesinambungan solekan dengan konteks majlis yang dihadiri terutama bagi seorang bakal pengantin pada hari pernikahannya.

Menurut Afidah, sebuah majlis perkahwinan berkonsepkan majlis dalam taman misalnya lebih berseri dengan penampilan pengantin perempuan dengan gaya solekan romantik yang menyerlahkan kelembutan wajah dengan warna-warna pastel yang mengasyikkan.

Untuk itu, Afidah amat menggalakkan perbincangan sebelum hari majlis supaya pelanggan berpuas hati dengan gaya solekan yang dipersembahkan.

Khidmat konsultasi solekan yang diberikan ini adalah percuma di mana beliau turut memberi pandangan dengan mengambil kira konsep majlis, kesesuaian pakaian, personaliti pelanggan dan adakalanya status dan kerjaya pelanggan serta pasangannya.

Selain menawarkan perkhidmatan solekan, AfidahKhamis Make Ups & Stuff tidak ketinggalan memberi kelas-kelas solekan kepada sesiapa juga yang berminat.

‘‘Di AfidahKhamis Make Ups & Stuff, saya turut menawarkan kelas-kelas solekan bagi sesiapa yang berminat mempelajari teknik solekan pengantin mahu pun solekan peribadi yang merangkumi teknik-teknik solekan ke pejabat dan solekan ke majlis keraian.

‘‘Kelas ini boleh diikuti secara perseorangan atau berkumpulan dengan yuran serendah RM50 seorang.

‘‘Bagi kelas solekan pengantin pula diadakan secara perseorangan bagi 10 sesi pembelajaran yang fleksibel diikuti dengan sesi latihan secara percuma dengan kadar yang sangat rendah iaitu bermula dari RM1,500 yang meliputi sesi pembelian/pemilihan produk, solekan pengantin, dandanan rambut dan pemakaian tudung,’’ ujarnya ketika ditemui baru-baru ini.

Mengulas lanjut mengenai kelas yang diadakan, dalam usaha memenuhi mereka yang ingin menceburi di dalam bidang solekan, pihaknya turut menyediakan pembayaran yuran secara ansuran berdasarkan sukatan pelajaran.

Sementara itu, kepada yang berminat mengikuti kelas solekan ataupun menambah jaringan rangkaian niaga, Afidah boleh dihubungi di talian 012-9040066 atau e-mail afidah.khamis@yahoo.com dan laman sesawang www.afidahkhamis.com atau www.afidahkhamis.blogspot.com.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: