Thursday, September 23, 2010

Rakyat Malaysia Di Ancam - Senayan City Dipasang Kawat Berduri!

image

JAKARTA, KOMPAS.com — Sebagai persediaan menghadapi kumpulan Benteng Demokrasi Rakyat (Bendera) yang berniat mengusir warga Malaysia di Indonesia, jalan akses masuk yang berada di depan Senayan City telah dipasangi kawat berduri. Barisan polis Brimob juga dipersiapkan untuk menghadapu aksi ganas  1,000 motor Bendera tersebut.

Sampai saat ini, suasana aksi protes yang berlangsung di depan Mal Senayan City relatif aman. Puluhan petugas keamanan, mulai dari Brimob, Polda Metro Jaya, Polres Jakarta Pusat, dan Polsek Metro Tanah Abang tampak bersiap siaga untuk mengantisipasi aksi massa tersebut.

Sekitar pukul 14.45, aksi 1,000 motor Bendera tersebut tiba di gedung beli belah Senayan City yang berlokasi di kawasan Asia Afrika. Orator aksi, yang adalah Ketua Bendera Mustar Bonaventura, berseru dan berteriak dengan lantang perihal pemberian ultimatum kepada setiap warga negara Malaysia agar secepatnya keluar dari Indonesia dalam waktu 2 x 24 jam.

image

"Senayan City ini adalah tempat warga Malaysia berbelanja. Di sini, kami ingin beritahukan bahwa secepatnya warga Malaysia harus keluar dari Indonesia dalam waktu 2 x 24 jam," tutur Mustar dalam orasinya.

Aksi ganas konvoi 1,000 motor tersebut merupakan bentuk aksi protes dan kekecewaan terhadap Pemerintah Malaysia yang dianggap telah melecehkan martabat bangsa Indonesia. Aksi juga dilakukan dalam rangka pemberian ultimatum kepada Duta Besar Malaysia dan warga negara Malaysia yang berada di Indonesia untuk segera keluar dari Indonesia dalam waktu 2 x 24 jam.

Sebelum tiba di Senayan City, massa Bendera juga menyambangi Kantor Bank CIMB Niaga dan Kantor Pusat Petronas yang berada di Jalan Jenderal Sudirman. Mereka menyerukan kepada perusahaan milik Malaysia tersebut untuk segera keluar dari Indonesia.

12 comments:

  1. tindakan yg x bermoral...kesian...

    ReplyDelete
  2. kurang ajar betul...

    saya menyeru kerajaan malaysia untuk eratkan hubungan lebih dengan singapore lagi dan adakan latihan ketenteraan bersama malaysia-singapore untuk memberi amaran kepada indonesia supaya jangan biadap lagi!

    ReplyDelete
  3. KUrang iman... kalau ada iman dan cinta ugama sesama islam tentu tidak jadi begini...ini bermaksud golongan muda Indonesia sudah kosong jiwa... kenapa tidak benci israil...

    ReplyDelete
  4. ape masalh dorng ni haa..mcm tak berpendidikan langsung tullah..

    ReplyDelete
  5. kenapa pemerintah indon tak ambil tindakan...ini dah kira aktiviti terorrism apa! pemerintah bacul betul lah!

    ReplyDelete
  6. gasaklah.. nak memekik ke, nak melolong ke, nak bakar bendera ke.. buatlah apa kau nak buat.. tak kuasa aku nak layan..

    ReplyDelete
  7. aku takutkan keselamatan rakyat kita di sana...aku pernah pergi shopping kat senayan city tu dulu jugak... sekarang jangan harap nak melawat indon lagi!

    ReplyDelete
  8. dulu aku pergi senayan city bershopping....malam harinya pula aku dan kawan2 ke pusat hiburan sambil belasah gadis2 indon yang dahagakan ringgit malaysia...dgn 20 ringgit mereka sanggup diperlakukan apa saja...siapa yang untung??....aku dan kawan2 aku juga yg untung....HAHAHAHAHA

    ReplyDelete
  9. Hantar je semua fakta jenayah yang dilakukan indon2 di Malaysia utk dorg bukak sikit mata 2..Kita kat Malaysia takde pun nak kecoh babitkan seluruh negara diorg atas jenayah yang dilakukan segelintir rakyat diorg kat sini. Apesal sebab 1 2 kes sampai 1 Malaysia nak disalahkan?? Kes nampak kuman di seberang laut tapi gajah depan mata tak nampak la nie...

    ReplyDelete
  10. kalau kerajaan tak bertindak.. apa kita boleh buat.. radio2 kat malaysia pun asyik putarkan lagu indon aje..

    ReplyDelete
  11. Berdemontrasi sudah jadi amalan segelintir rakyat Indonesia.Mereka tidak berani berlebih-lebih kerana tetap akan ditahan oleh pihak keselamatan di sana.Pemerintah tidak merestui dan mereka adalah sebilangan kecil rakyat Indonesia yang bertabiat seperti anjing menyalak bukit sahaja.Mereka adalah sebilangan kecil rakyat yang buta sejarah ,buta budaya ,buta agama dan buta kepentingan hubungan ekonomi serta politik antara Malaysia dan Indonesia.Allah Huakbar.....

    ReplyDelete
  12. Setitik darah rakyat Malaysia tumpah disana,Kerajaan Indonesia mesti bertanggungjawab!

    ReplyDelete

Tinggalkan Komen Anda Sini: