jangan lupa klik disini Loading page Loading page

Wednesday, September 1, 2010

Bendera Malaysia Di Bakar Lagi & Dilontar Ikan Busuk!

image image

JAKARTA: Sekumpulan pelajar yang mendakwa mewakili Gerakan Mahasiswa Hukum Jakarta (Gerakan Mahasiswa Undang-undang Jakarta) hari ini bertindak mengotorkan bendera Malaysia dengan telur sebelum membakar dan melontarkan Jalur Gemilang yang terbakar sebahagiannnya itu ke dalam kawasan Kedutaan Besar Malaysia di sini hari ini.

Dalam demonstrasi membantah insiden di perbatasan perairan Malaysia-Indonesia dekat Kepulauan Riau baru-baru ini, mereka turut melontar telur dan ikan masin busuk ke dalam kawasan kedutaan besar itu selain mengotorkan plak nama Kedutaan Besar Malaysia itu dengan tepung gandum dan ikan masin busuk.

Mereka membawa beberapa sepanduk yang antara lainnya ditulis "diplomasi mati suri", "ganyang Malaysia", "bela harga diri bangsa" serta "malingsia serumpun yang durhaka". Demonstrasi selama kira-kira setengah jam mulai 11.05 pagi itu diawasi oleh kira-kira 60 anggota polis Indonesia.

Dalam insiden di perbatasan perairan Malaysia-Indonesia pada 13 Ogos lalu, bahagian penguatkuasa Kementerian Kelautan dan Perikanan Indonesia menahan tujuh nelayan Malaysia manakala Polis Marin Malaysia pula menahan tiga pegawai penguatkuasa kementerian dari Indonesia itu, masing-masing dengan alasan pencerobohan terhadap wilayah perairan.

Sungguhpun semua mereka dibebaskan pihak berkuasa kedua-dua negara empat hari kemudian, perasaan marah rakyat Indonesia terhadap Malaysia tidak pernah padam kerana mereka mendakwa Malaysia bertindak merendahkan martabat Indonesia dan meminta Malaysia memohon maaf kepada republik itu.

Kumpulan masyarakat di sini turut mengkritik kerajaan Indonesia yang didakwa tidak tegas terhadap Malaysia berhubung insiden itu. - BERNAMA

3 comments:

  1. pelik la kerajaan indonesia ni pun suka2 hati je ker benarkan rakyat dia buat tunjuk perasaan mcm ni.. siap blh kumpulkn askar nk perang malaysia la.. sengaja nak naikkan sentimen anti-Malaysia ke apa?

    org indon ni baik korang buat tunjuk perasaan sokong org palestin tu, dr buat keje sia2.. nnti sorang2 sedara indon korang tu kena halau dari malaysia.. mental la diaorg ni!

    ReplyDelete
  2. cam gambar edit jer yg first tu...low class,nampak sgt

    ReplyDelete

Tinggalkan Komen Anda Sini: