- Zainal menunjukkan laporan polis dibuat dan aduan kepada tribunal PPDNKK Negeri Sembilan selepas mendakwa ditipu sindiket koyak dan menang.
SEREMBAN – Seorang lelaki kecewa apabila kes ditipu sindiket koyak dan menang yang dihadapinya sejak beberapa bulan lalu belum selesai.
Dia yang hanya mahu dikenali sebagai Zainal, 60, adalah mangsa penipuan paling tinggi nilainya di negeri ini berikutan RM100,000 miliknya hangus.
Pesara kerajaan itu berkata, selepas kejadian November lalu, dia membuat aduan di tribunal, bagaimanapun dia mendakwa masalahnya seolah-olah tidak dilayan, selain kakitangan Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) didakwa memberi kenyataan mengelirukan.
Menceritakan kembali kejadian, Zainal berkata, dia didatangi seorang lelaki yang memberitahu dirinya memenangi baucar petrol bernilai RM500. Bagaimanapun, sekiranya mahu mendapatkan baucar tersebut, dia perlu mengikut lelaki itu ke sebuah pejabat di Matahari Height, dekat sini.
“Sebaik sahaja memasuki pejabat lelaki itu, dia memperkenalkan saya dengan bos di tempatnya, lalu menceritakan tentang baucar yang saya menang itu. Tapi, saya dikatakan boleh menang lebih banyak wang tunai sekiranya memberinya RM18,000 sebagai deposit untuk mendapatkan hadiah wang tunai tersebut," katanya.
Menurutnya, dia seakan-akan terpukau dan terus memandu pulang ke rumah sambil ditemani lelaki pekerja syarikat koyak dan menang itu untuk mengambil buku akaun Amanah Saham Bumiputera (ASB).
“Kemudian, kami pergi ke bank membuat pengeluaran sebanyak RM18,000 sebagai deposit untuk mendapatkan hadiah wang tunai seperti dijanjikan," katanya ketika hadir ke Pejabat Sinar Harian Negeri Sembilan, di sini, semalam.
Zainal berkata, setelah itu ketua lelaki berkenaan meminta dia mengeluarkan lagi wang sebanyak RM82,000 bagi membolehkan memenangi hadiah wang tunai dengan nilai lebih besar.
“Saya kemudiannya mengeluarkan sekali lagi wang sepertimana diminta dan serahkan kepada lelaki itu. Pada waktu itu, saya rasa seolah-olah dipukau, apa sahaja diminta saya turut tanpa sebarang soalan,” katanya.
Bagaimanapun, katanya, dia akhirnya sedar ditipu apabila hanya diberikan empat jenis tilam, selain 20 jenis produk yang nilainya tidak sampai RM10,000.
“Disebabkan terlalu kecewa, saya kemudiannya membuat laporan di Balai Polis Senawang, sebelum membuat aduan di tribunal pengguna.
“Kini masalah ini telah berlalu hampir tiga bulan, 'pembayang' untuk mendapatkan kembali duit saya itu langsung tidak nampak," katanya.
Menurutnya, sekiranya tribunal pengguna PPDNKK tidak dapat membantu menyelesaikan masalah yang dihadapi pengguna yang ditipu ini, ke mana lagi tempat untuk mereka mengadu nasib.
Sementara itu, PPDNKK Negeri Sembilan, Mohd Salleh Ma’amor ketika dihubungi Sinar Harian berkata, tuntutan tribunal pengguna hanya melibatkan kes penipuan kurang daripada RM25,000.
"Dalam kes ini, jumlahnya lebih. Mangsa sepatutnya kena failkan kes di mahkamah sivil," katanya.
Dia yang hanya mahu dikenali sebagai Zainal, 60, adalah mangsa penipuan paling tinggi nilainya di negeri ini berikutan RM100,000 miliknya hangus.
Pesara kerajaan itu berkata, selepas kejadian November lalu, dia membuat aduan di tribunal, bagaimanapun dia mendakwa masalahnya seolah-olah tidak dilayan, selain kakitangan Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) didakwa memberi kenyataan mengelirukan.
Menceritakan kembali kejadian, Zainal berkata, dia didatangi seorang lelaki yang memberitahu dirinya memenangi baucar petrol bernilai RM500. Bagaimanapun, sekiranya mahu mendapatkan baucar tersebut, dia perlu mengikut lelaki itu ke sebuah pejabat di Matahari Height, dekat sini.
“Sebaik sahaja memasuki pejabat lelaki itu, dia memperkenalkan saya dengan bos di tempatnya, lalu menceritakan tentang baucar yang saya menang itu. Tapi, saya dikatakan boleh menang lebih banyak wang tunai sekiranya memberinya RM18,000 sebagai deposit untuk mendapatkan hadiah wang tunai tersebut," katanya.
Menurutnya, dia seakan-akan terpukau dan terus memandu pulang ke rumah sambil ditemani lelaki pekerja syarikat koyak dan menang itu untuk mengambil buku akaun Amanah Saham Bumiputera (ASB).
“Kemudian, kami pergi ke bank membuat pengeluaran sebanyak RM18,000 sebagai deposit untuk mendapatkan hadiah wang tunai seperti dijanjikan," katanya ketika hadir ke Pejabat Sinar Harian Negeri Sembilan, di sini, semalam.
Zainal berkata, setelah itu ketua lelaki berkenaan meminta dia mengeluarkan lagi wang sebanyak RM82,000 bagi membolehkan memenangi hadiah wang tunai dengan nilai lebih besar.
“Saya kemudiannya mengeluarkan sekali lagi wang sepertimana diminta dan serahkan kepada lelaki itu. Pada waktu itu, saya rasa seolah-olah dipukau, apa sahaja diminta saya turut tanpa sebarang soalan,” katanya.
Bagaimanapun, katanya, dia akhirnya sedar ditipu apabila hanya diberikan empat jenis tilam, selain 20 jenis produk yang nilainya tidak sampai RM10,000.
“Disebabkan terlalu kecewa, saya kemudiannya membuat laporan di Balai Polis Senawang, sebelum membuat aduan di tribunal pengguna.
“Kini masalah ini telah berlalu hampir tiga bulan, 'pembayang' untuk mendapatkan kembali duit saya itu langsung tidak nampak," katanya.
Menurutnya, sekiranya tribunal pengguna PPDNKK tidak dapat membantu menyelesaikan masalah yang dihadapi pengguna yang ditipu ini, ke mana lagi tempat untuk mereka mengadu nasib.
Sementara itu, PPDNKK Negeri Sembilan, Mohd Salleh Ma’amor ketika dihubungi Sinar Harian berkata, tuntutan tribunal pengguna hanya melibatkan kes penipuan kurang daripada RM25,000.
"Dalam kes ini, jumlahnya lebih. Mangsa sepatutnya kena failkan kes di mahkamah sivil," katanya.
No comments:
Post a Comment
Tinggalkan Komen Anda Sini: