RAMAI sedia maklum bahawa perbezaan utama sebuah Proton Wira dengan Mitsubishi Lancer/Evo I hingga III ialah lampu belakangnya.
Komponen itulah yang menjadi penghalang utama buat peminat kereta tempatan yang ingin menukar Wira mereka kepada sebuah Evo.
Tahukah anda bahawa lampu belakang itu juga yang membezakan harga pasaran Proton dengan Mitsubishi seperti langit dengan bumi?
Kalau anda sudah biasa mengubah suai kereta Proton, memang ramai yang akan berebut kalau terjumpa dalam laman web mudah.com.my ada orang hendak menjual Lancer Evo. Asal geran tulis Mitsubishi sahaja, terus harga jadi kacau-bilau.
Susah hendak percaya, pada tahun 2013 masih ramai peminat Proton/Mitsubishi di luar sana yang ‘main’ kereta itu secara serius.
Kereta yang didaftarkan pada 1996 di Malaysia Timur itu dipasang dengan enjin 4G93 GSR RS. Anda tahu berapa harga half-cut GSR sekarang? Kalau manual lebih RM10,000.
Versi automatik pula, kalau nasib baik boleh dapat sekitar RM10,000. Harga itu untuk enjin dengan papan pemuka sahaja. Kalau hendak bodypart, lain kira!
Tidak logik? Mengarut? Jangan bimbang, kalau anda tidak jadi beli, berbaris orang di belakang yang berebut enjin tersebut.
Maka tidak hairanlah jika waktu kontena sampai, runner sudah berbaris panjang berebut half-cut itu. Tahun demi tahun, GSR semakin sukar diperolehi Memang tidak pelik kalau harganya naik macam emas 916.
Enjin itu diubah suai dengan menempatkan turbin TD05 16G Evo III yang terkenal itu. Sekarang, jangan tak percaya dah banyak versi klon yang datang dari China. Kalau berkilat semacam sahaja, baik jaga-jaga.
Menurut pemiliknya, pam Walbro yang digunakan adalah yang asli. Walbro pun dah tenat sekarang, sembilan daripada sepuluh yang dijual berkemungkinan besar palsu. Sebab tu saya beli jenama Aisan!
Tiada aksesori yang bersepah-sepah. Ruang enjin nampak lebih kemas dengan hanya beberapa sentuhan ringkas. Sebenarnya, enjin itu sudah dipasang dengan pendawaian lengkap 4G63 Evo III dan ECU Mine.
Pilihan rim
|
|
Kotak gear yang dipilih ialah daripada Evo III dan dikunci dengan pacuan dua roda (2WD). LSD jenis semi lock dan klacnya ialah Ogura super single jenis karbon. Apabila memecut, kereta dikawal oleh suspensi TEIN FLEX boleh laras di mana semua linkage bawah crossmember, lower arm dan anti roll bar diambil daripada model Evo III.
Sistem brek pula ditingkatkan dengan brek FTO dua pot depan dan satu pot di belakang, sekali gus menukar Pitch Centre Diameter (PCD) daripada 100mm X 4 kepada 114.3 X 5.
Lima hub bermakna terbentang luaslah pilihan rim yang boleh digunakan. Rim 17 inci Racing Hart CPO35 itu ukuran tepatnya ialah 17X8.5 depan ET35 dan 17X8.5 ET32 (belakang). Tayarnya pula ialah Kumho 215/45 di depan dan 225/45 di belakang.
Setiap bahagian kereta mendapat perhatian khusus oleh pemiliknya. Ruang kabin kereta dimodenkan menerusi penggunaan papan pemuka Evo 4. Kalau ikutkan teori, papan pemuka Evo 4 memang tak kena dengan generasi Evo I hingga III.
Tetapi zaman itu sudah berlalu dan papan pemuka Lancer CE sudah bosan digunakan. Jadi mereka beralih kepada papan pemuka yang lebih berorientasikan kepada pemandu.
Bahagian luar, tidak payah berselindung lagi. Ia menggunakan komponen Evo III bersama bumbung suria Evo II. Warna hitam mungkin warna rasmi Evo III yang tak perlu dipertikaikan lagi.
Saya rasa Evo memang sesuai dengan warna hitam tidak kira apa pun versinya. Sebabnya, warna merah yang menjadi warna signatur Ralliart masih tidak boleh menjadi identiti Mitsubishi untuk melawan warna biru Subaru.
Kalau anda seorang yang berpandangan jauh dan masih berpegang pada konsep Japan Domestic Model (JDM), memulakan dengan platform murah seperti Wira, main Evo masih menyeronokkan.
Berdasarkan kepada pemerhatian saya, halangan paling besar adalah harga enjinnya yang melampau sedangkan harga aksesori bodypart masih tidak banyak berubah.
No comments:
Post a Comment
Tinggalkan Komen Anda Sini: