Tuesday, April 24, 2012

Chef Garth gemar guna bahan tempatan

CHEF GARTH WELSH

Setiap promosi yang ditawarkan perlu menepati Perintah Perihal Dagangan (Penggunaan Perbahasaan 'Halal') 1975 tetapi masih ada premis yang ditemui menggunakan bahan mentah yang berasaskan alkohol, bahan ramuan yang diragui, bahan mentah yang tiada pengesahan halal, ayam daripada sumber yang tidak jelas dan percampuran di antara bahan mentah halal dengan tidak halal di kawasan penerimaan (loading bay) dan stor penyimpanan.

Barangan tempatan lebih segar

Minggu ini, S3 membawa pembaca ke dapur Restoran Prego yang terletak di Westin Kuala Lumpur bagi mendapatkan komen mengenai isu premis restoran yang menggunakan bahan masakan yang meragui.

Di sana, kami bertemu dengan Pengarah Bahagian Dapurnya, Chef Garth Welsh yang berasal dari Sydney, Australia.

Sejak Oktober 2011, Chef Garth mula bekerja di Malaysia dan mendapati hotel serta premis makanan yang terdapat di negara ini berhadapan dengan masalah seperti ini.

Bagaimanapun, bagi Chef Garth, isu tersebut boleh diselesaikan jika premis restoran atau hotel yang dimaksudkan menggunakan bahan-bahan yang dihasilkan oleh orang tempatan yang terjamin halal dan tidak meragukan.

"Saya pernah bertugas di tujuh negara berbeza iaitu Australia, England, Fiji, Filipina, Maldives, Malaysia dan Norway.

"Dalam pengembaraan sambil bekerja, saya dapati penggunaan bahan tempatan lebih memenuhi kehendak ramai.

"Selain rasanya lebih segar dan mudah didapati daripada bahan-bahan masakan yang diimport, bahan yang dihasilkan petani dan penternak tempatan lebih menepati piawaian Pensijilan Halal Malaysia," jelasnya.

Menurutnya, penggunaan bahan tempatan bukan sahaja berkualiti tinggi, malah mutunya juga sesuai digunakan sebagai masakan global.

"Bahan masakan seperti sayur-sayuran, buah-buahan, ikan, daging dan rempah-ratus tempatan amat sesuai digunakan dalam apa jua juadah yang ingin dihasilkan sama ada masakan Eropah mahupun Asia," katanya.

Chef Garth berkata, beliau mula menceburi bidang masakan sejak berusia 15 tahun.

Selepas menamatkan pengajian, beliau bekerja di sebuah restoran berdekatan dengan rumahnya.

Sejak daripada itu, beliau meneruskan kerjayanya sehingga ke hari ini tanpa jemu.

"Walau di mana saya berada, semua tempat kerja saya memberikan pengalaman yang berbeza.

"Saya bawa apa yang pernah saya pelajari sebelum ini ke tempat baru. Biarpun saya hanya bekerja di restoran biasa yang tidak menyediakan masakan sehebat di hotel, namun apa yang saya pelajari banyak membantu saya.

"Pada pendapat saya, seorang chef bukan hanya memasak tetapi mereka juga perlu bijak melakukan kerja-kerja pengurusan dalam masa yang sama.

"Sebab itulah, saya berasa beruntung kerana berpeluang melihat kehidupan orang tempatan dan fahami budaya mereka. selain boleh belajar masakan tempatan," ujarnya.

Katanya lagi, setiap chef ada kekuatan tersendiri dan tidak kisah belajar daripada chef tempatan.

"Saya menyokong mereka sebab chef-chef tempatan inilah pakar sebenar masakan masing-masing.

"Seperti di Westin, terdapat enam restoran yang berbeza dan saya tidak kisah meluangkan masa di setiap restoran tersebut semata-mata mahu belajar masakan tempatan. Namun, apabila menyentuh mengenai masakan global, saya pula yang mengajar mereka.

"Di negara saya, kami tidak mempunyai masakan tersendiri seperti di Malaysia, Thailand, India dan Jepun. Namun, kami mempunyai pelbagai masakan kerana di Australia, pelbagai bangsa tinggal di sana," jelasnya.

Sebut mengenai idola dalam bidang masakan, Chef Garth mengagumi kebolehan ratu rempah ratus dari negara kelahirannya, Chef Christine Manfield.

"Beliau amat terkenal di tempat saya dan dia berkebolehan menguruskan restoran sendiri. Selain kehebatan masakannya, saya mengagumi personalitinya," katanya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: