Wednesday, January 4, 2012

JPN keluarkan MyKad baharu berteknologi tinggi


WONG KYE SANG, 76, menunjukkan MyKad baru (kanan) dan MyKad lamanya di Putrajaya semalam.


PUTRAJAYA - Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) semalam mengeluarkan MyKad baharu yang mempunyai reka bentuk dan ciri-ciri keselamatan terkini.

Antara ciri terpenting MyKad itu, ia diperbuat daripada bahan polikarbonat dan menggunakan cip baharu yang lebih berdaya tahan, selain mempunyai 'bayang' yang menggunakan teknologi turisan laser pada permukaan kad bagi mengelakkan pemalsuan.

Ketua Pengarah JPN, Datuk Jariah Mohd. Said yang meninjau operasi di JPN Putrajaya berkata, setakat pukul 10 pagi tadi, 370 permohonan telah diproses dan 700 nombor giliran dikeluarkan kepada orang ramai.

Jariah berkata, sebagai permulaan orang ramai boleh membuat MyKad baharu di JPN Putrajaya dan JPN Shah Alam manakala di negeri lain akan dimulakan secara berperingkat mulai 15 Februari depan pada harga RM10.

Katanya, pengeluaran MyKad baharu itu mengikut piawaian antarabangsa, tidak mudah rosak dan dapat mengatasi masalah berkaitan kualiti dan ketahanan MyKad termasuk kualiti cip yang sering dibangkitkan akhir-akhir ini.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: