SEREMBAN - Beri gembira buat penduduk sekitar Seremban yang menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam untuk bekerja di ibu negara apabila Kementerian Pengangkutan memperuntukan RM1.4 bilion bagi meningkatkan kekerapan perkhidmatan komuter Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTM Komuter) pada waktu puncak.
Dengan peruntukan itu, perkhidmatan komuter dari Seremban ke Kuala Lumpur akan lebih kerap daripada 15 minit kepada tujuh setengah minit antara setiap tren.
Menterinya, Datuk Seri Dr Liow Tiong Lai bagaimanapun berkata, kerja menaik taraf sistem persemboyanan di Lembah Klang perlu dilaksanakan terlebih dahulu, sebelum matlamat itu mampu dicapai.
“Kita sedang buat (penaiktarafan) Landasan Berkembar Lembah Klang (KVDT) punya (sistem) persemboyanan. Memang mahal.
“Kita juga akan kembangkannya (sampai) ke Seremban. Sebab melalui langkah demikian, barulah dapat ditingkatkan kekerapannya.
Justeru, katanya, kementerian berharap proses penaiktarafan berkenaan dapat disiapkan sebelum tahun 2020.
“(Tambah lagi) Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak) telah pun luluskan bajet untuk menambah lagi 10 set komuter.
"Ini perangsang yang cukup tinggi kepada kita untuk membolehkan perkhidmatan komuter dari Seremban ke Kuala Lumpur dipercepatkan lagi,” katanya selepas menghadiri Mesyuarat Agung Tahunan MCA Negeri Sembilan di D’Tempat Country Club, Bandar Sri Sendayan, di sini, semalam.
Turut hadir, Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong; Pengerusi MCA Negeri Sembilan, Datuk Seri Dr King Lim Chin Fui dan Pengerusi BN Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hasan.
Dalam perkembangan lain, beliau memberitahu, satu pasukan siasatan khas telah ditubuhkan bagi menyiasat insiden gerabak KTMB yang tergelincir di Batu Gajah, Perak.
“(Insiden) ini memberi kesan yang besar terhadap keyakinan rakyat untuk menggunakan perkhidmatan kereta api dan merupakan satu tamparan hebat kepada kita.
“Satu siasatan akan dilaksanakan. Kita akan pastikan kemalangan seperti ini tidak berlaku lagi,” katanya.