KUALA TERENGGANU - Jawatankuasa masjid dan surau di negeri ini disaran mengosongkan tabung yang terdapat di rumah ibadat berkenaan setiap hari sebagai satu langkah mengelak kejadian kecurian atau pecah tabung.
Imam Besar Negeri Terengganu, Aizi Saidi Abd Aziz berkata, kes kecurian dan kehilangan wang tabung di masjid atau surau dapat dibendung dengan tidak memberi ruang kepada penjenayah untuk mendapatkan hasil daripada perbuatan keji mereka.
“Jawatankuasa masjid perlu mengambil perhatian kepada kes curi wang tabung masjid dengan mengosongkannya setiap hari. Jika tabung dalam masjid dikosongkan, ia dapat mengurangkan kes malah kehilangan wang dapat dibendung,” katanya.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas mengenai kes kehilangan wang dalam tabung di masjid sama ada di masjid kawasan kampung atau sekitar bandar raya ini yang sering berlaku dan menjadi sasaran pencuri.
Selain itu, beliau turut mencadangkan jawatankuasa masjid dan surau memasang kelengkapan kamera litar tertutup (CCTV) di tempat-tempat bersesuaian.
“Walaupun kos pemasangan kelengkapan CCTV  diakui adalah tinggi, pihak pengurusan masjid atau surau boleh menggunakan duit tabung untuk pemasangan dan pemantauan,” katanya.
Aizi Saidi berkata, pemasangan kelengkapan CCTV sangat relevan dan amat diperlukan dalam senario semasa ketika ini dan boleh dikatakan kebanyakan masjid kerajaan dan surau sudah mempunyai kemudahan tersebut di tempat mereka.
Menurutnya, melalui kemudahan peralatan itu pemantauan juga dapat dilakukan pada setiap waktu termasuk ketika waktu solat kerana terdapat juga kes kehilangan barangan berharga jemaah semasa solat dan juga dalam kenderaan jemaah.
“Tindakan sewajarnya harus diambil kerana selain wang tabung, barangan lain seperti sistem audio dan pembesar suara di masjid dan surau turut berisiko dicuri penjenayah,” katanya.