KAHERAH - MESIR. Seorang kanak-kanak lelaki berusia 12 tahun yang diumumkan pertunangannya dengan sepupunya berumur 11 tahun membuatkan ramai aktivis membantah keputusan tersebut lapor Metro.co.uk‎.
Ketua Pusat Wanita dan Bantuan Guaman, Reda Eldanbouki melaporkan pertunangan tersebut kepada Pusat Kebangsaan Ibu dan Kanak-Kanak di negara itu dan menentang sekeras-kerasnya perkahwinan yang dirancang untuk kanak-kanak ini.
Menurutnya, ibu bapa harus bertanggungjawab untuk ‘jenayah’ membabitkan perkahwinan di usia muda anak-anak mereka.
“Perkahwinan ini akan membuatkan si gadis tidak punyai peluang daripada segi pendidikan, pertumbuhan sosial seterusnya membuatkan dia terasing daripada rakan sebaya,” katanya kepada media tempatan.
Pertunangan Omar, 12 tahun dengan Gharam, 11 tahun itu diumumkan ketika majlis perkahwinan anak lelaki sulung Nasser Hassan turut mendapat berkat daripada ayah Omar sendiri.
“Omar sudah lama menyukai Gharam dan sering kali berkata dia ingin mengahwininya apabila mereka berdua dewasa nanti.
“Meraka akan berkahwin apabila mencapai usia yang sesuai,” katanya lagi.
Bagaimanapun, tindakan bapa Omar itu telah mengundang kemarahan warga negara itu kerana ia adalah haram untuk berkahwin di bawah umur 18 tahun.
Namun begitu, Hassan memberitahu media tempatan bahawa tiada kesalahan yang dilakukan dengan pertunangan kedua kanak-kanak tersebut.
“Tiada apa-apa yang salah mengenai pengumuman ini kerana ia hanyalah pertunangan, bukannya satu perkahwinan,” katanya lagi.