WARSAW - POLAND. Pemenang pingat perak di Sukan Olimpik Rio 2016 acara lempar cakera dari Poland, Piotr Małachowski bertindak melelong medal yang dimenanginya demi membantu seorang kanak-kanak yang menderita kanser.
Piotr berkata, hasil lelongan itu bakal menampung kos rawatan kanak-kanak Poland, Olek Szymanski yang disahkan menghidap kanser mata.
“Ibu kepada Olek, Goshia meminta bantuan saya untuk menyelamatkan anak lelakinya yang baru nak masuk umur dua tahun. Di Poland tiada rawatan sesuai untuk menyelamatkan Olek... hanya ada di New York.
“Jadi, saya putuskan untuk membantu Olek dan menjual pingat Olimpik saya ini demi menampung rawatan Olek,” katanya melalui kemas kini status di Facebook, Jumaat lalu.
Piotr menang pingat perak dengan rekod jarak 67.55 meter manakala pemenang pingat emas dan gangsa milik Jerman dengan catatan rekod 68.37 dan 67.05 meter.
Akui memenangi pingat di Olimpik merupakan impian setiap atlet namun menurut Piotr, dia mahu nilai perak itu menjadi lebih berharga dari emas dengan usaha tersebut.
“Takdir menentukan saya berpeluang untuk meningkatkan nilai perak yang saya menangi ini lebih berharga dari emas.
“Di Rio saya berjuang untuk emas. Hari ini, saya mohon kepada semua untuk sesuatu yang lebih berharga... kesihatan kanak-kanak hebat ini,” katanya.
Atlet berusia 33 tahun itu turut mengajak orang ramai menderma dan membantu Olek dengan apa saja cara yang mereka mampu.
Tempoh lelongan itu akan berlanjutan sehingga Jumaat ini.