MELAKA - Penemuan beberapa batu nisan berbentuk belimbing di Kampung Chohong, Jasin, awal bulan ini, dipercayai bukan saja satu-satunya Malaysia, malah seluruh nusantara setakat ini.
Pengerusi Persatuan Warisan Malaysia (Warisan) negeri, Drs Nasruddin Rahman berkata, pendapat itu disokong arkeologis tempatan dan  luar negara berikutan hasil kajian secara lisan dijalankan.
“Pada peringkat awal, saya istilahkan sebagai batu nisan belimbing. Ada juga arkeologis lain yang kata ia berbentuk bunga lawang. Namun itu semua masih belum kita putuskan.
“Uniknya, penemuan bentuk sedemikian satu-satu di Malaysia setakat ini. Malah di nusantara setelah hasil selidik dijalankan bersama arkeologis lain, termasuk Penyelidik Pusat Penyelidikan Perancis di Timur Jauh (EFEO), Prof. Dr. Daniel Perret,” katanya.
Menurutnya, batu nisan berbentuk belimbing itu diperbuat dari laterit atau batu merah dan acuan sedemikian adalah sesuatu yang sukar dilakukan, menunjukkan Melayu sudah lama bertamadun di Melaka.
“Sebenarnya, di Thailand sendiri banyak ditemukan batu nisan jenis laterit ini, namun tak ada ukiran seperti ini (bentuk belimbing) kerana sifat laterit itu sukar diukir.
“Kalau dilihat hasil penemuan itu, saiz nisan belimbing itu semuanya sama seperti dicetak menggunakan alat dan itu menunjukkan Melayu bertamadun dah lama.
"Jadi, juruukir dulu bukan sahaja ukir pada kayu, tapi juga batu,” katanya di sini, semalam.
Sementara itu, Mohd Nasruddin berkata, penglibatan Perbadanan Muzium Melaka (Perzim) dan Jabatan Warisan dalam membuat kajian di kawasan tersebut menunjukkan kepekaan terhadap penemuan berkenaan.
“Kita akan menjalankan kerja-kerja esklavasi di tanah seluas kira-kira dua ekar ini selewat-lewatnyanya Oktober nanti yang mana, ia mungkin mengambil masa tiga hingga empat bulan.
“Hasil kajian ini juga secara tak langsung dapat membuktikan sama ada kesultanan Melayu Melaka wujud pada tahun 1400 atau lebih awal lagi iaitu 1262 Masehi,” katanya.